Η Δυτική και η Ανατολική Εκκλησία, εδώ και 956 (σχίσμα του 1054) χρόνια βαδίζουν χωριστά. Έχοντας, κυρίως, δογματικές διαφορές διασταυρώνουν τα ξίφη τους και με κάθε ευκαιρία τονίζουν τις διαφορές τους. Απευθύνθηκαμε σε δύο κληρικούς, έναν ορθόδοξο και έναν καθολικό, και τους ζήτησε να μιλήσουν για τις διαφορές μεταξύ των δύο Εκκλησιών.
Και οι δύο συμφώνησαν ότι …διαφωνούν. Και μίλησαν ο καθένας από τη δική του πλευρά για το φιλιόκβε, το αλάθητο, τα πρωτεία και ό,τι άλλο χωρίζει δύο Εκκλησίες που έχουν κοινές ρίζες, αλλά για την ώρα δεν έχουν κοινό μέλλον.
1. Φιλιόκβε: Είναι μια λατινική λέξη που σημαίνει « και εκ του Υιού». Την πρόσθεσε στο «Πιστεύω» η δυτική Εκκλησία, δηλώνοντας ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται όχι μόνο εκ του πατρός αλλά και εκ του Υιού (Filioque).
2. Το πρωτείο του Πάπα: Βασίζεται στο πρωτείο που σύμφωνα με τη δυτική Εκκλησία είχε ο Απόστολος Πέτρος, αφού του το ανέθεσε ο Χριστός. Όταν ο Πέτρος πέθανε, το πρωτείο πέρασε στον εκάστοτε επίσκοπο Ρώμης, που θεωρείται διάδοχός του.
3. Το αλάθητο του Πάπα: Σύμφωνα με τους καθολικούς, όταν ο Πάπας διδάσκει ως υπέρτατος ποιμένας όλης της Εκκλησίας σε θέματα δόγματος, το Άγιο Πνεύμα τον προστατεύει.
4. Ουνία: Στην Ελλάδα μπορεί η Ουνία να μην είναι διαδομένη και να περιορίζεται στους δύο χιλιάδες πιστούς. Ωστόσο θεωρείται ένα από τα θέματα που διχάζει, ιστορικά και εκκλησιολογικά, τις δύο Εκκλησίες. Οι ουνίτες φορούν άμφια όπως οι ορθόδοξοι και ακουλουθούν τη βυζαντινή παράδοση. Παρ’ όλα αυτά, δηλώνουν καθολικοί.
5. Αγαμία: Πρόκειται για διαφορά που έχει σχέση με την παράδοση της κάθε Εκκλησίας. Οι καθολικοί κληρικοί είναι άγαμοι, άσχετα από το βαθμό τους. Οι ορθόδοξοι συνήθως είναι άγαμοι, όταν έχουν το βαθμό του ιεράρχη ή του επισκόπου, ενώ είναι έγγαμοι οι κατώτεροι κληρικοί.
6. Λατρευτικές διαφορές: α. Θεία ευχαριστία. Οι καθολικοί προσφέρουν άζυμο άρτο, ενώ οι ορθόδοξοι ζυμωμένο άρτο.
β. Η ορθόδοξη Εκκλησία βαφτίζει δια καταδύσεως, ενώ η καθολική ρίχνει νερό στο κεφάλι του βαφτιζομένου