Παρασκευή 5 Ιουνίου 2009

Ο Άγιος Πλούταρχος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου

Στο Χρονικό του Λεοντίου Μαχαιρά (σελ. 67 έκδ. Σάθα) ο Πλούταρχος συγκαταλέγεται μεταξύ των Αγίων της Κύπρου. Γι' αυτόν όμως οι Συναξαριστές δεν αναφέρουν τίποτα. Στον πίνακα των επισκόπων Σαλαμίνας του Μαχαιρά ο Πλούταρχος φέρεται έκτος επίσκοπος Κύπρου, μαζί με τον απόστολο Βαρνάβα. Το όνομα του Πλούταρχου συναντάται σε επιγραφές του αγίου Σεργίου του 7ου αιώνα (βλ. Σακελλαρίου. Κυπριακά, σελ. 179-180).


Ο Άγιος Χριστόφορος από τη Ρώμη



Μαρτύρησε δια ξίφους.



Ο Άγιος Κόνων από τη Ρώμη




Μαρτύρησε δια πνιγμού μέσα στη θάλασσα.






Ο Άγιος Νόννος




Η μνήμη του αναφέρεται στο Ιεροσολυμιτικό Κανονάριο σελ. 95. Γιορτάζεται από την Εκκλησία των Ιεροσολύμων στον ναό, που βρίσκεται στο ορός των Ελαίων.



Ο Άγιος Boniface (Άγιος Γερμανίας)


Λεπτομέρειες για τη ζωή αυτού του αγίου της ορθοδοξίας, μπορεί να βρει ο αναγνώστης στο βιβλίο "Οι Άγιοι των Βρετανικών Νήσων", του Χριστόφορου Κων. Κομμοδάτου, επισκόπου Τελμησσού, Αθήναι 1985.

Ο Όσιος Θεόδωρος επίσκοπος Τύρου

Ο Σ.Ευστρατιάδης στο Αγιολόγιό του, αναφέρει για τον όσιο αυτό, τα έξης:" Άγνωστος εις τους Συναξαριστάς και τα Μηναία·αναφέρεται εις τον Πατμιακόν κωδ.266,ούτω:"Τη αύτη ήμερα άθλησις του αγίου μάρτυρος Θεοδώρου.Ούτος επίσκοπος γεγονώς Τύρου, αρχαίος ανήρ και πνευματοφόρος εν τοις χρόνοις Λικινίου και Κωνσταντίνου γεγονώς. Ούτος επί διωγμού Διοκλητιανού και Μαξιμιανού,καταλιπών την ιδίαν παροικίαν,απείη εν τη Οδυσσουπόλει κακεί διεσώθη και μετά την τελευτήν των τυράννων κατέλαβε την ιδίαν πόλιν Τύρον και ην ιθύνων την εκκλησίαν μέχρι Ιουλιανού του Παραβάτου·και πάλιν κατέλαβε την Οδυσσούπολιν και πολλούς κινδύνους υπομείνας ταις βασάνοις εναπέθανεν εν γήρει θαθυτάτω, ζήσας 107 έτη.Ούτος και συγγράμματα καταλέλοιπε,γέγονε δε και πολύς το δια την ευφυΐαν και επιμέλειαν,ρωμαϊκήν τε και ελληνικήν γλώσσαν επισταμένος".

Πέμπτη 4 Ιουνίου 2009

Ο Άγιος Μητροφάνης Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινούπολης

Υπήρξε ο πρώτος επίσκοπος της Κωνσταντινούπολης (313-327 μ.Χ.)· Ήταν γιος του Δομετίου και ανεψιός του αυτοκράτορα Πρόβου.Όταν το Μάιο του 325 έγινε η Α' Οικουμενική Σύνοδος στη Νίκαια,ο Μητροφάνης δεν μπόρεσε να παραστεί ο ίδιος,επειδή ήταν αρκετά γέροντας και άρρωστος.Έστειλε,όμως,αντιπρόσωπο του τον πρωτοπρεσβύτερο Αλέξανδρο,άνδρα πρόθυμο και θεοσεβή.Στα χρόνια,επίσης,που ήταν Αρχιεπίσκοπος ο Μητροφάνης,θεμελιώθηκαν πολλά μεγάλα οικοδομικά έργα της Βασιλεύουσας.Μεταξύ δε αυτών και οι περίφημοι ναοί της Αγίας Σοφίας,της Αγίας Ειρήνης και της Αγίας Δυνάμεως.Ο Μητροφάνης πέθανε το 327 μ.Χ.και άφησε διάδοχο τον άξιο πρωτοπρεσβύτερό του Αλέξανδρο.Διότι πίστευε ότι το σωτηριώδες έργο της Εκκλησίας προάγεται ακόμα περισσότερο με τη σωστή επισκοπική διαδοχή,ανταποκρινόμενος έτσι στο θεόπνευστο λόγο της Αγίας Γραφής,που αναφέρει ότι:"δει ουν τον επίσκοπον ανεπίληπτον είναι".Δηλαδή, το καλό και υψηλό έργο της επιστασίας του οίκου του Θεού πρέπει να ανατίθεται σε καλούς και εκλεκτούς ανθρώπους.Γι'αυτό,λοιπόν,πρέπει ο επίσκοπος να είναι ακατηγόρητος,ώστε κανείς να μη μπορεί να πει τίποτα σε βάρος του.

Απολυτίκιον. Ήχος πλ. α'. Τον συνάναρχον Λόγον.
Αρετών ταις ακτίσι καταλαμπόμενος, Πατριαρχών ανεδείχθης γέρας και θεία κρηπίς, ως Χριστού μυσταγωγός Πάτερ Μητρόφανες, από δε θρόνου υψηλού, τη Εκκλησία δαδουχείς, το φέγγος της ευσέβειας. Και νυν απαύστως δυσώπει, ελεηθήναι τας ψυχάς ημών.

Κοντάκιον Ήχος δ'. Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ

Τον Ιεράρχην του Χριστού Μητροφάνην, της Εκκλησίας τον φωσφόρον λαμπτήρα, τον ομοούσιον τον Λόγον τω Πατρί, εν μέσω κηρύξαντα, θεοφόρων Πατέρων, και θρόνον κοσμήσαντα, Βασιλίδος εν πρώτοις, και προφητείας χάριν εκ Θεού, σαφώς λαβόντα, συμφώνως υμνήσωμεν.

Η Οσία Σοφία που έζησε ασκητικά και όσια

Καταγόταν από την Αίνο της Θράκης και ήταν θυγατέρα επισήμων και πλουσίων γονέων. Παντρεύτηκε και έγινε μητέρα έξι παιδιών,που είχε το θλιβερό ατύχημα να τα χάσει όλα.Βρήκε λοιπόν παρηγοριά στη θλίψη της,προστατεύοντας ορφανά και χήρες. Έκανε συνεχείς ελεημοσύνες,προσευχές,νηστείες και κάθε τι που ανακούφιζε τον πλησίον.Στα τέλη της ζωής της εκάρη Μοναχή και αφιέρωσε τη ζωή της στη λατρεία του Θεού. Απεβίωσε ειρηνικά,σε ηλικία 53 ετών.

Οι Αγίες Μάρθα και Μαρία οι αδελφές του Λαζάρου (εορτή Μάρθα)

Η Μάρθα και η Μαρία,μαζί με τον αδελφό τους Λάζαρο,ήταν για τον Κύριο Ιησού Χριστό η πιο αγαπητή και αγία οικογένεια της Βηθανίας.Το Ευαγγέλιο,μας παρουσιάζει τη Μαρία να απορροφάται από τη διδασκαλία του Ιησού,ενώ η Μάρθα,που ήταν μεγαλύτερη αδελφή, φροντίζει πολύ για το τραπέζι της φιλοξενίας.Γι'αυτό ακούει από το στόμα του Διδασκάλου το πασίγνωστο και διδακτικότατο "Μάρθα,Μάρθα,μεριμνάς και τυρβάζη περί πολλά, Μαρία δε την αγαθήν μερίδα εξελέξατο, ήτις ουκ αφαιρεθήσεται απ'αυτής" (Λουκ.ι'38-42).Η Μαρία επίσης,άλειψε και με πολύτιμο μύρο τα πόδια του Ιησού και σπόγγισε υστέρα με την παρθενική της κόμη.Και οι δύο αδελφές,ευσεβή και διακεκριμένα μέλη της πρώτης χριστιανικής Εκκλησίας, αξιώθηκαν να πεθάνουν ειρηνικά και όχι εν διωγμώ.Διότι ο Κύριος δεν θέλησε ν' αφήσει να πονέσουν οι καρδιές,των οποίων κάτω από τη στέγη του σπιτιού τους,είχε απολαύσει τόση αγία γαλήνη τις παραμονές των παθών Του.

Ο Άγιος Ιωάννης Οσιομάρτυρας ηγούμενος Μονής Μοναγρίας



Κατά τον Άγιο Νικόδημο,ήταν ηγούμενος της Μονής Μοναγρίας και αφού τον έβαλαν μέσα σε σάκο τον έριξαν στη θάλασσα και έτσι έλαβε το στεφάνι του μαρτυρίου.






Ο Όσιος Αλώνιος


Φαίνεται ότι ήταν ένας από τους διάσημους στην αρετή ασκητές της ερήμου.Αποφθέγματά του υπάρχουν στον Ευεργετινό.Απεβίωσε ειρηνικά.

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2009

Ο Άγιος Λουκιλλιανός,Παύλη και τα νήπια Κλαύδιος,Υπάτιος,Παύλος και Διονύσιος

Ο Κύριος μας διαβεβαίωσε ότι"τα αδύνατα παρά ανθρώποις δυνατά παρά τω Θεώ εστίν". Δηλαδή,εκείνα που είναι αδύνατο να γίνουν με την ασθενική δύναμη και λογική του ανθρώπου,αυτά είναι κατορθωτά και δυνατά από το Θεό.Πράγματι,ποιος θα περίμενε από έναν άνθρωπο που πέρασε σχεδόν όλη του τη ζωή μέσα στην ειδωλολατρία,της οποίας, μάλιστα,ήταν και Ιερέας,να γίνει χριστιανός;Κι όμως.Αυτό συνέβη με το γέροντα ιερέα ειδωλολάτρη Λουκιλλιανό,που έζησε στα χρόνια του βασιλιά Αυρηλιανού το 270 μ.Χ.. Όταν άκουσε για πρώτη φορά χριστιανικό κήρυγμα στην πατρίδα του Νικομήδεια,η θεία χάρη δημιούργησε μέσα του πραγματικό σεισμό. Γκρεμίστηκαν σαν χάρτινοι πύργοι οι ειδωλολατρικές του πεποιθήσεις,που τόσο βαθειά ήταν ριζωμένες στην ψυχή του.Τα γεροντικά του μάτια άνοιξαν και με νεανική ζωηρότητα διακήρυξε την πίστη του στο Χριστό.Προσπάθησε,μάλιστα,να φέρει με το κήρυγμα του και άλλες ψυχές σ' Αυτόν.Το γεγονός αυτό καταγγέλθηκε στον κόμη Λιβάνια.Με θάρρος ο Λουκιλλιανός ομολόγησε μπροστά του το Χριστό.Τότε ο κόμης,πιεζόμενος και από τους ειδωλολάτρες ιερείς,που θεώρησαν το Λουκιλλιανό λιποτάκτη της θρησκείας τους,διέταξε και τον βασάνισαν. Έπειτα τον έριξαν στη φωτιά για να καεί,αλλά δυνατή βροχή έσβησε τη φωτιά.Τότε τον έστειλαν στο Βυζάντιο,όπου ο Λουκιλλιανός αξιώθηκε να μαρτυρήσει με σταυρικό θάνατο. Στη φυλακή μέσα ο Άγιος Λουκιλλιανός βρήκε τέσσερα παιδιά,που για τον ίδιο λόγο ήταν φυλακισμένα και κατόπιν αποκεφαλίστηκαν.Μετά τον θάνατο και του Αγίου,η παρθένος Παύλη,πήρε τα Ιερά του λείψανα και τα ενταφίασε.Τότε όμως,συνελήφθη και αυτή, βασανίζεται σκληρά και στο τέλος αποκεφαλίζεται.(Η μνήμη τους - σε ορισμένους Συναξαριστές - περιττώς επαναλαμβάνεται και την 19η Ιανουαρίου).

Απολυτίκιον. Ήχος α'. Χορός Αγγελικός.
Ως άστρον φαεινόν,εκ νυκτός της απάτης,ω Λουκιλλιανέ,ευσεβώς αναλάμψας,νομίμως ηγώνισαι,και τον δόλιον έκτεινας,όθεν πρέσβευε,συν τη Θεόφρονι Παύλη,και τοις τέσσαρσι,Παισί Χριστώ Αθλοφόρε,υπέρ των ψυχών ημών.

Ο Όσιος Αθανάσιος

Ο Όσιος Αθανάσιος από νεαρή ηλικία αφιερώθηκε ολόψυχα στην υπηρεσία της Εκκλησίας, κηρύττοντας και διαδίδοντας το λόγο του Θεού.Αργότερα ποθώντας την άσκηση,πήγε σε κάποιο μοναστήρι στον ποταμό Σάγορι,στο οποίο ηγούμενος ήταν κάποιος πρώην συγκλητικός.Αλλά δυστυχώς,οι μοναχοί εκεί ζούσαν σχεδόν κοσμική ζωή.Για το λόγο αυτό ο ηγούμενος παρακάλεσε τον Αθανάσιο να εργασθεί για τη διόρθωση και επαναφορά στην κοινωνική μοναχική τάξη των ατίθασων μοναχών.Ο Αθανάσιος εργάσθηκε με ζήλο και αυταπάρνηση και γρήγορα η προσπάθειά του είχε θαυμαστά αποτελέσματα.Ο γεμάτος θέρμη και «άλατι ηρτυμένος» λόγος του,το παράδειγμά του,το ήθος του,η αγία ζωή του και οι αδελφικές του παραινέσεις,αλλά και η ολονύκτια προσευχή και ικεσία στο Πανάγαθο και πανοικτήρμονα Θεό,έφεραν γρήγορα το ποθούμενο αποτέλεσμα.Εν συνεχεία,ο Όσιος μετέβη στο μοναστήρι του Τραϊανού,όπου και χειροτονήθηκε πρεσβύτερος.Εκεί συνέγραψε και διακοσμούσε διάφορα θρησκευτικά συγγράμματα,τα οποία πουλούσε και τα χρήματα πού κέρδιζε τα διέθετε στους πτωχούς και πάσχοντας.Εκοιμήθη ειρηνικά σε βαθύτατο γήρας.

Ο Άγιος Δωρόθεος Μητροπολίτης Αδριανουπόλεως,ο Πρώιος

Εθνομάρτυρας και από τους σπουδαιότερους λόγιους ιεράρχες του 19ου αιώνα.Μητροπολίτης Φιλαδέλφειας (1805-1813) και Αδριανουπολεως (1813-1821).Γεννήθηκε στη Χίο, όπου και έμαθε τα εγκύκλιο γράμματα.Κατόπιν φοίτησε στην Πατμιάδα Σχολή,όπου χρημάτισε μαθητής του Δανιήλ Κεραμέα.Συνδέθηκε φιλικά με τον Βενιαμίν Λεσβίο,όπως δείχνει η αλληλογραφία τους.Η φιλία τους έμεινε αδιατάρακτη,γιατί είχαν κοινά ενδιαφέροντα,ως φίλοι της παιδείας και του γένους.Το 1786 χειροτονήθηκε διάκονος και αναχώρησε για ευρύτερες σπουδές στην Ιταλία και Γαλλία.Τον Σεπτέμβριο του 1793 διορίστηκε διδάσκαλος στη Σχολή της Χίου,όπου δίδαξε τη φιλοσοφία και τις επιστήμες,με διευθυντή τον Αθανάσιο Πάριο.Το 1796 όμως εγκατέλειψε τη θέση αυτή,για να αναλάβει τη διδασκαλία των παιδιών του Κωνσταντίνου Χαντζερή,δραγομάνου του τουρκικού στόλου,και εγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη (1797).Όταν ο Χαντζερής διορίστηκε ηγεμόνας στη Βλαχία,ο Δωρόθεος τον ακολούθησε,παίρνοντας για βοηθό του εκεί τον μαθητή του Νεόφυτο Βάμβα.Μετά τον αποκεφαλισμό του Χαντζερή από τους Τούρκους,ο Δωρόθεος αναγκάστηκε να επιστρέψει στην Κωνσταντινούπολη (1799).Το πατριαρχείο τον ονόμασε ιεροκήρυκα της Μεγάλης Εκκλησίας, προχειρίζοντάς τον σε Αρχιμανδρίτη.Όταν ο Δημήτριος Μουρούζης ίδρυσε τη Σχολή του Γένους στο Κουρουτσεσμέ (Ξηροκρήνη),το 1804,η διεύθυνσή της ανατέθηκε στον Δωρόθεο.Παρέμεινε στη διεύθυνση της σχολής μέχρι το 1807,ενώ στο μεταξύ είχε εκλεγεί μητροπολίτης Φιλαδέλφειας.Δίδαξε τη φυσική,τα μαθηματικά,τη γεωμετρία,τη φιλοσοφία και τη λογική.Από έγγραφα τους και τα χειρόγραφα βοηθήματα,με τα όποια εφοδίαζε τους μαθητές του,φαίνεται η άρτια συγκρότηση και η διοικητική ικανότητά του κατά τη σχολαρχία του.Δεν περιοριζόταν μόνο στα διοικητικά και διδακτικά καθήκοντά του,αλλά επιδόθηκε και σε άλλα,ωφελιμότερα για το γένος έργα.Τέτοιο είναι η σύνταξη του μεγάλου λεξικού της ελληνικής γλώσσας,με τον τίτλο Κιβωτός,που το ενίσχυαν ηθικά και οικονομικά οι Ζωσιμάδες.Συνεργάτες του Δωροθέου στο έργο αυτό ήταν ο Ν.Βάμβας και ο Νικ.Λογάδης.Ο πρώτος τόμος του λεξικού εκδόθηκε το 1819.Ως σχολάρχης ο Δωρόθεος αλληλογραφούσε με επιφανείς Έλληνες,ζητώντας τη συμπαράσταση τους στη λειτουργία της σχολής.Το 1807 άφησε ως διάδοχό του στη σχολή τον Πανταλέονα Φραγκιάδη (μετέπειτα Πλάτωνα,μητροπολίτη Χίου) και εγκαταστάθηκε στη Φιλαδέλφεια,την έδρα της μητρόπολης του.Το 1813 μετατέθηκε στη μητρόπολη Αδριανουπόλεως.Προσπάθησε να ιδρύσει στην πόλη Ιερατική σχολή,χωρίς όμως επιτυχία.Οργάνωσε πάντως σχολείο και βιβλιοθήκη με τη συνεργασία του Αδριανουπολίτη Γ.Σακελλαρίου, ο όποιος ήταν από τους πλουσιότερους εμπόρους της Αυστρίας.Σχολάρχης,διορίστηκε ο Στέφανος Καραθεοδωρής,δίδασκε όμως και ο Δωρόθεος θεολογία,φιλοσοφία και επιστήμες.Το 1820 κλήθηκε ως συνοδικός στην Κωνσταντινούπολη,αλλά ένα έτος μετά (Απρίλιος 1821) συνελήφθη από τους Τούρκους, μαζί με τον οικουμενικό πατριάρχη Γρηγόριο Ε', και άλλους αρχιερείς και επιφανείς λαϊκούς και απαγχονίστηκε στο Μέγα Ρεύμα.Ο Δωρόθεος ανήκει στους μεγάλους διδασκάλους του γένους κατά τη φθίνουσα τουρκοκρατία και συνέβαλε στον ελληνοκεντρικό διαφωτισμό του,στη μύηση δηλαδή στις επιστήμες,αλλά μέσα στα πλαίσια της παράδοσης του.Σπουδαία βοήθεια προσέφερε με τα συγγράμματά του,παρόλο που δεν επιχείρησε δημοσίευση επιστημονικών μελετών,αλλά περιορίστηκε στη σύναξη βοηθημάτων για τους μαθητές του.Τα πολλά όμως αντίγραφά τους,που σώζονται σε διάφορες βιβλιοθήκες,βεβαιώνουν το γεγονός ότι αναγνωρίστηκε πολύ πλατιά η αξία του ως διδασκάλου.Τα σωζόμενα χειρόγραφα περιλαμβάνουν αριθμητική,γεωμετρία,άλγεβρα και τη Λογική του Γενουηνσίου.Κατά πληροφορία του C.Iken (Leucothea,Ι.Λειψία 1825,σ. 240/241) ο Δωρόθεος συνέγραψε Εκκλησιαστική Ιστορία,που όμως δεν εκδόθηκε ποτέ. Επιμελήθηκε την α'έκδοση του πηδαλίου του Αγ.Νικόδημου του Αγιορείτου (1800).

Ο Άγιος Γρηγόριος Επίσκοπος Δέρκων (+ 1821)

Γεννήθηκε στο χωριό Ζουμπάντα της Αχαΐας και σπούδασε στη Δημητσάνα,στο Ναύπλιο και στη Μεγάλη του Γένους Σχολή στην Κωνσταντινούπολη.Η μόρφωση και το ήθος του Γρηγορίου είλκυσαν την εκτίμηση του Οικουμενικού πατριάρχη Σωφρονίου Β' (1774-1780),ο όποιος τον Φεβρουάριο του 1777 τον χειροτόνησε μητροπολίτη Λακεδαιμόνιας σε διαδοχή του άλλου εθνομάρτυρα μητροπολίτη Ανανία Λαμπάρδη (1750-1767).Το 1790 κατόρθωσε να διαφύγει τη σύλληψη από τον πασά της Τριπόλεως και να μεταβεί στην Κωνσταντινούπολη.Μη δυνάμενος να επανέλθει στη Λακεδαίμονα,το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον μετέθεσε στη μητρόπολη Βιδύνης (1791-1801).Εκεί συνδέθηκε φιλικά με τον Πασβάνογλου, ο όποιος το 1797 αποστάτησε κατά του σουλτάνου. Επί της πατριαρχίας Καλλινίκου Ε'(α' 1801-1806,6' 1808-1809) ο Γρηγόριος μετατέθηκε στη μητρόπολη Δέρκων.Υπήρξε από τους πρώτους Φιλικούς και προσέφερε πολλές και μεγάλες υπηρεσίες στην Εκκλησία και στο Έθνος. Μετά την εισβολή του Αλέξανδρου Υψηλάντη στη Μολδοβλαχία (9 Μαρτίου 1821),ο Γρηγόριος φυλακίστηκε μαζί με τους μητροπολίτες Θεσσαλονίκης Ιωσήφ,Τιρνάβου Ιωαννίκιο και Αδριανουπόλεως Δωρόθεο. Μετά την έκρηξη της Επανάστασης στην Πελοπόννησο (23-25 Μαρτίου 1821) και τα πολεμικά γεγονότα που ακολούθησαν,διατάχθηκε η θανάτωση των φυλακισμένων Ιεραρχών οι μητροπολίτες Θεσσαλονίκης Ιωσήφ,Τιρνάβου Ιωαννίκιος και Αδριανουπόλεως Δωρόθεος απαγχονίστηκαν στο Αρναούτκιο,ενώ για τον Γρηγόριο η αγχόνη είχε στηθεί στην αυλή του σπιτιού του στα Θεραπεία της Κωνσταντινούπολης.Ο Γρηγόριος προσευχήθηκε, ευλόγησε τη θηλειά της αγχόνης του και την πέρασε στον τράχηλο του,έκαμε το σημείο του Σταυρού και έτσι τελείωσε την επίγεια ζωή του ο μάρτυρας αυτός του Χριστού και του Γένους,ο Μέγας Δέρκων Γρηγόριος, την 3η Ιουνίου 1821

Η Οσία Ιέρια (ή Ιερεία)




Απεβίωσε ειρηνικά.







Ο Όσιος Πάππος



Απεβίωσε ειρηνικά.







Ο Άγιος Ιωσήφ Ιερομάρτυς Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης
Καταγόταν από την οικογένεια Αντωνοπούλου της Δημητσάνας και εκπαιδεύτηκε στη Σχολή Δημητσάνας.Το 1797 εξελέγη Μητροπολίτης Δράμας. Το 1810 εξελέγη Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης.Συνεργάτης στενός του Γρηγορίου Ε'.Συνελήφθη το 1821 και την 3η Ιουνίου απηγχονίσθη.Οι Τούρκοι δήμευσαν την περιουσία του, που είχε κληροδοτήσει σαν οικονομική ενίσχυση στη Σχολή Δημητσάνας.


Ο Άγιος Kevin (Ιρλανδός)

Λεπτομέρειες για τη ζωή αυτού του αγίου της ορθοδοξίας,μπορεί να βρει ο αναγνώστης στο βιβλίο "Οι Άγιοι των Βρετανικών Νήσων",του Χριστόφορου Κων.Κομμοδάτου,επισκόπου Τελμησσού,Αθήναι 1985.

Τρίτη 2 Ιουνίου 2009

Ο Άγιος Νικηφόρος(Εορτή Νικηφόρος)

Ο Άγιος Νικηφόρος,γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον 8ο μ.X. αιώνα.Οι γονείς του Θεόδωρος και Ευδοκία άνηκαν σε αρχοντική και επίσημη κοινωνική τάξη αλλά ήταν ευσεβείς και ενάρετοι άνθρωποι οι οποίοι γαλούχησαν τον γιο τους με τα νάματα των Θείων Γραφών.Η προσήλωση μάλιστα του πατέρα του στην ορθή πίστη,έγινε αιτία να διωχθεί και να εξορισθεί από τον εικονομάχο και δυσεβή αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ε', τον Κυπρώνυμο.Προικισμένος με ιδιαίτερες πνευματικές ικανότητες,απέκτησε μεγάλη θεολογική και θύραθεν εκπαίδευση.Γρήγορα όμως αποσύρθηκε σε ένα κτήμα του στον Βόσπορο, όπου αφοσιώθηκε στην άσκηση και τη μελέτη των Θείων Γραφών.όμως ο αυτοκράτορας τον υποχρέωσε να αναλάβει τη διεύθυνση του μεγάλου πτωχοκομείου της Κωνσταντινουπόλεως.Όταν εκοιμήθη ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ταράσιος,ο αυτοκράτορας Νικηφόρος Α',υπέδειξε ως άξιο διάδοχό του τον Νικηφόρο. και όντως την Κυριακή του Πάσχα του 806 ανήλθε στον Πατριαρχικό Θρόνο.Θρόνος ο οποίος ισοδυναμούσε με Γολγοθά.Έδωσε σκληρούς αγώνες για την τιμή και την προσκύνηση των ιερών Εικόνων. Όταν όμως το 813 μ.Χ.ανέβηκε στο θρόνο της Βασιλεύουσας,ο ασεβής Λέων Ε',ο Αρμένιος, ξέσπασε μεγάλος και απηνής διωγμός κατά των εικονολατρών.Η αγέρωχη στάση και εμμονή του Νικηφόρου στην προστασία της Ορθοδοξίας,προκάλεσε την οργή του αυτοκράτορα, ο οποίος τον απομάκρυνε από τον πατριαρχικό θρόνο.Υπέστη πολλές ταλαιπωρίες και τελικά, αρκετά ταλαιπωρημένος παρέδωσε στο δίκαιο μισθαποδότη Θεό το πνεύμα του στις 2 Ιουνίου 822 μ.Χ.

Ανακομοιδή Λειψάνων Πατρός Νικηφόρου

Μετά τον θρίαμβο των Αγίων εικόνων και την απομάκρυνση του πατριάρχου Ιωάννη από τον θρόνο και την εκλογή του Μεθόδιου,ενεκρίθη από την αυτοκράτειρα Θεοδώρα η ανακομιδή των λειψάνων του μακαριστού πατριάρχου στην Κωνσταντινούπολη.Έτσι ο Μεθόδιος ακολουθούμενος από ιερείς και πλήθος πιστών,μετέβη στη μονή Αγ.Θεοδώρου όπου βρισκόταν το σεπτό λείψανο,το οποίο αφού τοποθέτησε σε πολυτελή λειψανοθήκη,το μετέφερε με το βασιλικό πλοίο στη Κωνσταντινούπολη.Εκεί το υποδέχθηκαν με μεγάλες τιμές οι βασιλείς και η Σύγκλητος και στη συνέχεια το απέθεσαν στη Μεγάλη Εκκλησία. Έπειτα από ολονύκτια και αγρυπνία το μετέφεραν στο Ναό των Αγίων Αποστόλων στις 13 Μαρτίου,την ίδια ημερομηνία όπου ο Άγιος είχε εξοριστεί.

Απολυτίκιον. Ήχος γ'. Θείας πίστεως.
Νίκην ήνεγκε, τη Εκκλησία, η ση ένθεος, ομολογία, Νικηφόρε Ιεράρχα θεόληπτε· την γαρ Εικόνα του Λόγου σεβόμενος, υπερορία αδίκως ωμίλησας. Πάτερ Όσιε, Χριστόν τον Θεόν ικέτευε, δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος.

Κοντάκιον Ήχος δ'. Επεφάνης σήμερον

Τον της νίκης στέφανον, ω Νικηφόρε, ουρανόθεν σήμερον, ως ειληφώς παρά Θεού, σώζε τους πίστει τιμώντας σε, ως Ιεράρχην ομού και Διδάσκαλον.

Ο Όσιος Έρασμος ο Ιερομάρτυρας

Καταγόταν από την Αντιόχεια της Συρίας και έζησε στα χρόνια των αυτοκρατόρων Διοκλητιανού και Μαξιμιανού.Έγινε κληρικός (ίσως και επίσκοπος) και διέπρεψε στη μέριμνα υπέρ των φτωχών και στο κήρυγμα του ευαγγελίου.Από τον πόθο να ελκύσει όσο γίνεται περισσότερες ψυχές στη ζωή του Χριστού επιδόθηκε σε ακατάπαυστες περιοδείες,στη διάρκεια των οποίων δίδασκε με ζήλο το λόγο του Θεού,που συνοδευόταν με θαύματα.Κάποτε είχε φτάσει στη σημερινή Αχρίδα,όπου είδε να κηδεύουν ένα παιδί. Το θέαμα τον συγκίνησε,διότι ο πατέρας του το είχε μονάκριβο και θρηνούσε πολύ. Πλησίασε λοιπόν το φέρετρο, προσευχήθηκε,και αφού έπιασε το χέρι του το ανέστησε.Το θαύμα κατέπληξε τους παρευρισκόμενους,και είχε σαν αποτέλεσμα πολλοί απ' αυτούς, μαζί με το παιδί και τον πατέρα,να βαπτιστούν χριστιανοί.Κατόπιν δήλωσε στον αυτοκράτορα Μαξιμιανό,ότι άλλους θεούς,εκτός από τον αληθινό Θεό Ιησού Χριστό,δεν γνωρίζει.Τότε υποβλήθηκε σε σκληρά μαρτύρια και ρίχτηκε στη φυλακή.Αργότερα όμως ελευθερώθηκε και εξακολούθησε την αποστολική του διακονία,μέχρι τα βαθιά γεράματα.
Πέθανε ειρηνικά στην πόλη Χερμελία και αξιώθηκε μάλιστα,να δει πριν πεθάνει,σε όραμα,στεφάνι υπέρλαμπρο που κατέβαινε από τον ουρανό προς αυτόν.

Ο Άγιος Μεγαλομάρτυρας Ιωάννης ο Νέος που μαρτύρησε στο Βελιγράδι (Ρώσος)





Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο του Αγίου

Ο Άγιος Δημήτριος από τη Φιλαδέλφεια Νεομάρτυρας

Γεννήθηκε στη Φιλαδέλφεια της Μικράς Ασίας,από γένος επίσημο.Ο πατέρας του ήταν Ιερέας και ονομαζόταν Δόγκας.Όταν πέθανε ο πατέρας του,η μητέρα του εξακολούθησε να τον ανατρέφει εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου. Σεμνός και ωραίος καθώς ήταν, κίνησε τον φθόνο των Τούρκων,που εκμεταλλευόμενοι το νεαρό της ηλικίας του - ήταν 13 ετών- τον εξισλάμισαν.Μπήκε στην υπηρεσία κάποιου πρόκριτου Τούρκου της Φιλαδέλφειας και απόκτησε μέσα σε λίγο χρόνο μεγάλη περιουσία.Για τη φήμη της ανδρείας του στους πολέμους μαζί με τους Τούρκους,δέχτηκε την πρόταση, να παντρευτεί την κόρη ενός Τούρκου επισήμου.Αλλά λίγο πριν το γάμο, αισθάνθηκε τύψεις συνειδήσεως για την εξώμοσή του και έτσι αποφάσισε να επανέλθει στη χριστιανική πίστη.Σε ηλικία λοιπόν 25ετών,παρουσιάστηκε επίσημα μπροστά στον Τούρκο διοικητή και παρουσία πολλών Τούρκων επισήμων,δήλωσε,ότι θεωρεί απάτη τη μωαμεθανική θρησκεία και γι' αυτό την αρνείται και αποδέχεται τον Χριστό.Τότε,όλοι όσοι ήταν εκεί όρμησαν και τον έδειραν ανελέητα και με διαταγή του διοικητή,τον φυλάκισαν.Κατά τη διάρκεια της νύχτας,ο διοικητής έστειλε Ιεροδιδασκάλους,που με συμβουλές και άλλους τρόπους προσπάθησαν να επαναφέρουν τον Δημήτριο στον μωαμεθανισμό.Ο Δημήτριος ποθώντας το μαρτύριο έμεινε αμετάπειστος στην απόφαση του.Ο διοικητής,επειδή δεν ήθελε τον θάνατο του Δημητρίου, τον αποφυλάκισε.Ο Δημήτριος όμως,για να εξιλεωθεί από το αμάρτημα της αποστασίας του,μπήκε σ'ένα καφενείο και άρχισε να ελέγχει μπροστά σε πλήθος Τούρκων,μία προς μία τις πλάνες της μωαμεθανικής θρησκείας.Κατόπιν έβγαλε το λευκό σαρίκι από το κεφάλι και το πράσινο τούρκικο ρούχο του,και τα ποδοπάτησε λέγοντας:"Καθώς καταπατώ αυτά που είναι σημάδια της δίκης σας πίστης,έτσι καταπατώ και την πίστη και τον νόμο σας και αρνούμαι αυτή και την αποστρέφομαι".Εξοργισμένοι οι Τούρκοι από τα λόγια αυτά του Δημητρίου, όρμησαν επάνω του και αφού τον έριξαν στο έδαφος,άρχισαν να τον χτυπούν με πέτρες και ξύλα.Οι Τούρκοι νόμισαν ότι ήταν νεκρός και αποφάσισαν να τον ρίξουν στη φωτιά.Αλλά ο Δημήτριος συνήλθε από τη λιποθυμία και είπε στους βασανιστές του "έχω χρήματα να σας δώσω να αγοράσετε ξύλα να με κάψετε".Ακόμα πιο οργισμένοι οι Τούρκοι από τα λόγια αυτά,άρχισαν να τον χτυπούν με μαχαίρια,μέχρι που ο μάρτυρας παρέδωσε το πνεύμα του την 2α Ιουνίου 1657.Γεμάτοι θυμό οι Τούρκοι,προσπάθησαν να κάψουν το λείψανο του μάρτυρα.Επειδή όμως δεν το κατάφεραν,το διαμέλισαν χτυπώντας το με βαριά σίδερα

Ο Άγιος Κωνσταντίνος ο εξ Αγαρηνών

Καταγόταν από Μουσουλμάνους γονείς και γεννήθηκε στο χωριό Ψιλομέτωπο της Μυτιλήνης. Μαζί με τη μητέρα και τ'αδέλφια του ήλθε στη Μαγνησία και αργότερα στη Σμύρνη,όπου βοηθούσε τ'αδέλφια του στο οπωροπωλείο,πηγαίνοντας στα σπίτια των ευγενών αυτά που αγόραζαν από το μαγαζί τους.Πηγαίνοντας όμως συχνά στη Μητρόπολη της Σμύρνης,άκουγε και έμαθε την ελληνική γλώσσα και τη χριστιανική θρησκεία.Έφυγε λοιπόν, στο Άγιον Όρος,αλλά κανείς δεν τον δεχόταν. Τότε ο εκεί εξόριστος Πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε', στη Μ.Λαύρα,αφού τον δοκίμασε τον βάπτισε χριστιανό στα Καυσοκαλύβια,με το όνομα Κωνσταντίνος.Στη Σκήτη του Τιμίου Προδρόμου,προσκύνησε τα τίμια λείψανα των νεοφανών μαρτύρων και τον κατέλαβε ο πόθος να μιμηθεί την πράξη τους.Αφού πέρασε με νηστεία και προσευχή κοντά σε πνευματικό,αποφάσισε να πάει στη Μαγνησία, για να βαπτίσει την αδελφή του χριστιανή.Μετά όμως από συμβουλή των Πατέρων,απέπλευσε από το Άγιον Όρος και αποβιβάστηκε στις Κυδωνιές.Εκεί αναγνωρίστηκε από κάποιο Τούρκο και οδηγήθηκε στον Αγά. Εκεί ομολόγησε τον Χριστό και έπειτα φανέρωσε την καταγωγή του.Όποτε φυλακίστηκε και βασανίστηκε σκληρά.Όταν τον ανέκριναν πάλι,ο Κωνσταντίνος έκανε μπροστά τους το σημείο του Σταυρού,αποδεικνύοντας έτσι το αμετάθετο της πίστης του. Τότε ξανά τον φυλάκισαν και τον βασάνισαν με φρικτό τρόπο.Αλλά βλέποντας ο ηγεμόνας, ότι κάθε προσπάθεια του πήγαινε χαμένη,τον έστειλε στην Κωνσταντινούπολη.Αφού και εκεί τον υπέβαλαν σε σκληρά βασανιστήρια,τελικά τον απαγχόνισαν στις 2 Ιουνίου 1819. Χειρόγραφη Ακολουθία του βρίσκεται στην Καλύβη του Άγιου Ιωάννη του Θεολόγου στα Καυσοκαλύβια και στη Μονή του Αγίου Παντελεήμονα στο Άγιον Όρος.

Οι Άγιοι 38 Μάρτυρες




Μαρτύρησαν αφού τους έριξαν μέσα στο λουτρό και σφράγισαν την πόρτα.






Η Αγία Μητέρα και τα Άγια Τρία Παιδιά της



Μαρτύρησαν δια ξίφους.







Οι Άγιοι 20.000 Μάρτυρες


Όλοι αυτοί οι Άγιοι,πίστεψαν δια του Αγίου Εράσμου στον Χριστό και μαρτύρησαν δια ξίφους.







Ο Όσιος Μαρίνος ο Βαάνης
H μνήμη του αγνοείται από τους Συναξαριστές και αναγράφεται από τον Γεδεών στο Βυζαντινό Εορτολόγιο (σελ. 110).Εκεί αναφέρεται ότι γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη από γονείς επίσημους,τον δρουγγάριο Νικηφόρο και τη Μαρία.Ανατράφηκε με ευσέβεια στη Βιζύη τη Θράκης και εκάρη μοναχός από τον αδελφό του Συμεών,κατεβαίνοντας από τον Κυμηνά.Ήταν ευσεβής,ελεήμων και ασκητικότατος. Οσιακά αφού έζησε,απεβίωσε ειρηνικά και το τίμιο λείψανο του κατατέθηκε στο Μονή της Θεοτόκου της Κορώνης.


Ο Άγιος Αλκιβιάδης ο εν Λουγδούνω (+ 177)


Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο του Αγίου.
Ίσως είναι ο ίδιος μ' αυτόν της 16ης Αυγούστου.







Ο Άγιος Λέανδρος μάρτυρας ο Ηπειρώτης



Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο του Αγίου.

Δευτέρα 1 Ιουνίου 2009

Παροιμίες για το μήνα Ιούνιο

Το τραγούδι του Θεριστή,η χαρά του Αλωνιστή.
Μάρτης έβρεχε,Θεριστής τραγούδαγε.
Γενάρη πίνουν το κρασί,το Θεριστή το ξύδι.
Από το θέρος ως τις ελιές,δεν απολείπουν οι δουλειές.
Θέρος,τρύγος,πόλεμος....και στο αλώνισμα χαρές!
Από την αρχή του Θεριστή,του δρεπανιού μας η γιορτή.
Μάρτης έβρεχε,θεριστής εχαίρονταν.
Θέρος,τρύγος,πόλεμος,αποσταμό δεν έχουν.
Τον Ιούνιο αφήνουν το δρεπάνι και σπέρνουν το ρεπάνι.

Mήνας Ιούνιος ή Ιούνης

Λέγεται και Θεριστής, Ορνιαστής, Ερηνιαστής.
Τον Ιούνιο ξεκινούν οι μεγάλες δουλειές των γεωργών,θέρος,τρύγος,πόλεμος!
Γιορτές το μήνα Ιούνιο και έθιμα
Η γιορτή του Αι-Γιάννη τού Φανιστή,του Απορνιαστή,του Ριγανά και
του Κλήδονα είναι η πιο σπουδαία κατά τον Ιούνιο.
Γενέθλιο Ιωάννου του Προδρόμου στις 24 Ιουνίου.Το γενέθλιο συμπίπτει με τις θερινές τροπές του ηλίου.Την ημέρα αυτή «τ' Αϊ-Γιαννιού του Λιοτροπιού (Κύθνος) ή Λιτροπίου (Κύμη) ή Αλιτροπιού (Λέσβος)...»,τραγουδούν
«Ο Ήλιος τρέμει
γυρίζει σαν τροχός,
είναι θαμπερός».
Πολλοί ακολουθώντας το πανάρχαιο έθιμο ανάβουν φωτιές στους δρόμους και πηδάνε πάνω απ'αυτές λέγοντας:«Αφήνω το κακό,πάω στο καλλίτερο».
Οι αρχαίοι γύρω από τις καθαρτήριες πυρές που άναβαν στο Άστυ την ίδια μέρα των τροπών του Ηλίου έλεγαν: «Έφυγον κακόν,εύρον άμεινον».
Σκιροφόρια,έθιμο αρχαίων το μήνα Ιούνιο
Οι Αθηναίοι,εκτός από τις πυρές,στις 12 Σκιροφοριώνος γιόρταζαν το θερινό ηλιοτρόπιο.
Τότε ο ιερεύς του Ηλίου με την ιέρεια της Αθηνάς και του Ποσειδώνα πήγαιναν στην Αγορά,κρατώντας πολύχρωμες ομπρέλες (σκίρα) κι από κει τα Σκιροφόρια.Ο ιερέας του Ήλιου <απόγονος του Ερεχθέως> φορούσε μίτρα απαστράπτουσα,κρατούσε Ηλιοτρόπιο και χρυσή ακτινωτή μάσκα υποδυόμενος τον θεό Ήλιο.
Κλήδονας έθιμο το μήνα Ιούνιο
Κλήδονας τ' Αϊ-Γιαννιού.Η προετοιμασία του Κλήδονα γίνεται την παραμονή της γιορτής ως εξής:
«Ένα αγόρι ή ένα κορίτσι τυχερό,που έχει δηλ.εν ζωή τους γονείς του,φέρνει από τη βρύση (ή από το πηγάδι) αμίλητο (ή βουβό ή αρπαχτικό) νερό» και το αδειάζει σε ένα μικρό κιούπι.Τα άλλα παιδιά,νέοι και νέες που έχουν μαζευτεί,ρίχνουν στο αγγείο το ριζακάρι τους:ένα δαχτυλίδι,ένα σκουλαρίκι κ.λπ.Κατόπιν σκεπάζουν το κιούπι με ένα κόκκινο πανί,το κλειδώνουν με κλειδαριά και «το εκθέτουν τη νύχτα,για να... αστρονομιστεί.»
Το άνοιγμα του κλήδονα γίνεται το πρωί «Βγαίνοντας ο Ήλιος».
Έθιμα το μήνα Ιούνιο
Στο Λιδωρίκι μπαίνονας ο Iούνης,η ζέστη και η λάβρα,όπως τη λέγανε άρχιζε ν' ανεβαίνει σιγά σιγά,ενώ τα ανέμελα τζιτζίκια έστηναν τρελλό πανηγύρι προδιαγράφοντας κι αυτά «καυτερές μέρες».
Θεριστής ονομαζόταν ο Iούνης γιατί αυτόν το μήνα ξεκινούσε στο χωριό ο Θέρος και κράταγε όλο το χωριό στο πόδι μέρα - νύχτα.
Tο χωριό κατά βάση φτωχό είχε πρώτο μέλημα να εξασφαλιστεί το «σόδιμα»,για να μπει στ' αμπάρι να θρέψει τη φαμελιά.Δεν υπήρχε πεζούλα ή άκρη που να μην σπείρουν οι χωριανοί."Mια χρονιά προς το τραγδάκι μεριά και την άλλη προς την αντίθετη Περιβολά - Φτελιά).Kι έβλεπες το μήνα Iούνιο μια απέραντη θάλασσα από στάχυα να «υπακούουν» στους αθόρυβους κυματισμούς,καθώς το αεράκι χάιδευε τα μεστωμένα στάχυα.Ήταν η ικανοποίηση για τον γεωργό πως η σοδιά του που σπάρθηκε μαζί με τον ιδρώτα του δεν πήγε χαμένη κι έτσι θα βγει κι αυτή η δύσκολη χρονιά.Eτοιμασίες λοιπόν,και πρώτα πρώτα τα δεμάτια.Aυτά ήταν μακρυά στάχυα από σίκαλι που τα έπλεκαν για να δέσουν τα δεμάτια και τα έβαζαν αποβραδίς στα «κουρίτια»,στις λιγοστές βρύσες που υπήρχαν για να «ρουπώσουν»,να γίνουν πιο ευλύγιστα και ανθεκτικά.Mε την αυγούλα, σύθαμπα και πριν σκάσει ο ήλιος,άρχιζε ο θέρος.Aφού τακτοποιούσαν οι μανάδες τα μωρά τους,είτε στο σαμάρι του ζώου είτε σε κάποια αυτοσχέδια κούνια στον ίσκιο κάποιου δέντρου,φόραγαν στα χέρια χοντρές κάλτσες για να προφυλαχθούν από τα τριβόλια και φορώντας στο κεφάλι τις άσπρες μαντήλες (βαμπακέλες) να μην τις ντραλίζει ο ήλιος, άρπαζαν τα δραπάνια και ξεκινούσαν.Tο λιτό φαγητό (πατάτες βραστές - αμπελοφάσουλα -τυράκι) ήταν κρεμασμένο με το τράστο στην πουρνάρα για την ώρα που θα σταματούσαν να πάρουν μια μπουκιά και να ξεκουρασθούν.Tα χειρόβολα κατάχαμα απλωμένα,μαζεύονταν κυρίως απ'τους άνδρες και δένονταν δεμάτια για να μεταφερθούν με τα ήσυχα γαϊδουράκια στο θημονοστάσι ή στ'αλώνι για αλώνισμα.
Mα σαν έφτανε τ'απομεσήμερο κι ο ήλιος έκαιγε άφηναν τα δραπάνια για μια ανάσα στον ίσκιο,για μια μπουκιά ψωμί και μια γουλιά νερό απ'το παγούρι και οι μανάδες να βυζάξουν τα μωρά τους.
Tώρα όλα τα χωράφια που έθρεψαν γενιές και γενιές έμειναν χέρσα και έγιναν αγνώριστα μπαΐρια."

Ο Άγιος Ιουστίνος

Ο Άγιος Ιουστίνος γεννήθηκε στη Φλαβία Νεάπολη της Παλαιστίνης στις αρχές του 2ου μ.X. αι.Οι γονείς του,Έλληνες ειδωλολάτρες, φρόντισαν ώστε ο Ιουστίνος να λάβει εξαιρετική θεολογική αλλά και φιλοσοφική μόρφωση,η οποία ωστόσο δεν ήταν αρκετή για να δώσει απάντηση στα ερωτήματα που έθετε η ανήσυχη ψυχή του.Ο Θεός βλέποντας την αγνότητα και την ειλικρινή πρόθεση των αναζητήσεών του, ανταποκρίθηκε θαυμαστά. και κάποια ημέρα πού ο Ιουστίνος βάδιζε κοντά στη θάλασσα,συνάντησε ένα γέροντα, ο οποίος ήταν βαθύτατα καταρτισμένος στις αλήθειες των Θείων Γραφών,ο οποίος μετά το διάλογο δίδαξε στον Άγιο τη χριστιανική διδασκαλία.Όταν αυτοκράτορας ήταν ο Αντωνίνος Πίος,ο Ιουστίνος μετέβη στη Ρώμη,όπου παρέδωσε στον αυτοκράτορα απολογία, στην οποία εξέθετε τις βασικές διδασκαλίες του Χριστιανισμού και αναιρούσε όλες τις εναντίον των χριστιανών κατηγορίες και αποδείκνυε την πλάνη των ειδώλων, χρησιμοποιώντας επιχειρήματα από την Αγία Γραφή.Δια την ενέργειά του αυτή, εκλήθη και Απολογητής.Η χριστομίμητη όμως δράση του Ιουστίνου,ο οποίος δεν έπαυε να κηρύττει το λόγο του Θεού και να συγγράφει έργα απολογητικού και ποιμαντικού χαρακτήρα προκάλεσε τη μήνι των ειδωλολατρών. Για το λόγο αυτό ο μέγας φιλόσοφος και ευσεβής χριστιανός συνελήφθη και αφού υπέστη διάφορα βασανιστήρια,αποκεφαλίστηκε το 165 μ.X. αναδεικνυόμενος όχι μόνο απολογητής της ορθόδοξης πίστης αλλά και αθλοφόρος μάρτυρας.
Απολυτίκιον. Ήχος δ'. Ο υψωθείς εν τω Σταυρώ.
Φιλοσοφίας ταις ακτίσιν εκλάμπων,θεογνωσίας υποφήτης εδείχθης, σαφώς παραταξάμενος κατά των δυσμενών· συ γαρ ωμολόγησας, αληθείας την γνώσιν,και Μαρτύρων σύσκηνος,δι' αθλήσεως ώφθης μεθ'ων δυσώπει πάντοτε Χριστόν,ω Ιουστίνε,υπέρ των ψυχών ημών.

Κοντάκιον. Ήχος β’. Τους ασφαλείς.

Τον αληθή,της ευσεβείας κήρυκα,και ευκλεή,των μυστηρίων ρήτορα, Ιουστίνον τον φιλόσοφον,μετ’εγκωμίων ευφημήσωμεν· δυνάμει γαρ σοφίας τε και χάριτος,τον λόγον κατετράνωσε της πίστεως, αιτούμενος πάσι θείαν άφεσιν.

Μεγαλυνάριον.

Χάριτι σοφίας καταυγασθείς, ως αυτοσοφίαν, εθεράπευσας τον Χριστόν, υπέρ ου ενδόξως, αθλήσας Ιουστίνε, συν τούτω εις αιώνας, δοξάζη ένδοξε.

Οι Άγιοι Ιούστος, Ιουστίνος,Χαρίτων,Χαρίτω η παρθένος, Ευέλπιστος, Ιέραξ, Παίων και Λιβεριανός (κατ' άλλους Βαλλεριανός)

Έλαβαν και οι άγιοι αυτοί τα μαρτυρικά στεφάνια, μαζί με τον φιλόσοφο και απολογητή Ιουστίνο,στο διωγμό κατά των χριστιανών επί Μάρκου Αυρηλίου.Ανήκαν στην ανδρεία φάλαγγα των χριστιανών της Ρώμης,όπου μόνο το γνήσιο χριστιανικό θάρρος,μπορούσε να μη πτοείται από τη δύναμη της ειδωλολατρίας,που υποστηριζόταν από τα ανάκτορα και το στρατό.Αφού λοιπόν επανειλημμένα ομολόγησαν το Χριστό,καταδικάστηκαν να πεθάνουν με αποκεφαλισμό.Όλοι υπέστησαν το μαρτύριο αυτό ατάραχοι και χαρούμενοι,με την πεποίθηση ότι τους περίμεναν τα αθάνατα ουράνια αγαθά,που δίνονται από τον ουράνιο Πατέρα,σ'όλους όσους έζησαν με πίστη και αγάπη στη γη.

Ο Άγιος Νέων




Μαρτύρησε δια ξίφους.




Ο Όσιος Πύρρος ο Επίσκοπος ο Παρθένος




Απεβίωσε ειρηνικά.






Ο Άγιος Φίρμος

Έζησε στα χρόνια του βασιλιά Μαξιμιανού,το έτος 299.Συνελήφθη διότι ομολογούσε τον Χριστό και οδηγήθηκε στον Μάγο (ίσως το κύριο όνομα του ηγεμόνα),και επειδή δεν πείστηκε να θυσιάσει στα είδωλα,πρώτα τον γύμνωσαν και τον μαστίγωσαν με μαστίγια από νεύρα βοδιών,έπειτα τον κρέμασαν και ξέσχισαν τις σάρκες του και με ξυράφι έκοψαν τη ράχη του.Κατόπιν εξάρθρωσαν τα μέλη του και κατέσφαξαν με μαχαίρια την κοιλιά του, τα πόδια και τα χέρια του.Επειδή όμως ο Φίρμος παρέμεινε σταθερός στη χριστιανική του πίστη τον αποκεφάλισαν.


Ο Άγιος Γεράσιμος

Άγνωστος στους Συναξαριστές.Η μνήμη του αναφέρεται στον υπ' αριθμ.53 Κώδικα της Μονής Βλατέων.Καμία άλλη πληροφορία δεν έχουμε για τη ζωή του Αγίου αυτού.




Οι Άγιοι 10.000 Μάρτυρες

Αυτοί μαρτύρησαν στην Αντιόχεια επί αυτοκράτορα Δεκίου.Η μνήμη τους δεν αναφέρεται στον Συναξαριστή του Αγίου Νικόδημου,αναγράφεται όμως σ' αυτόν του Delehaye και στον υπ' αριθ. 53 Κώδικα των Βλατέων.




Ανάμνηση της απαλλαγής της νήσου Λευκάδας από την αρρώστια πανώλη,το έτος 1744



Δεν έχουμε λεπτομέρειες για το γεγονός







Ο Άγιος Wistan (Άγγλος)

Λεπτομέρειες για τη ζωή αυτού του αγίου της ορθοδοξίας,μπορεί να βρει ο αναγνώστης στο βιβλίο "Οι Άγιοι των Βρεττανικών Νήσων",του Χριστόφορου Κων.Κομμοδάτου, επισκόπου Τελμησσού,Αθήναι 1985.

Οι Όσιοι Διονύσιος Γλουσίας ο Θαυματουργός και Αγαπητός ο εν τω σπηλαίω του Αναργύρου ιατρού.(Ρώσοι)


















Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο των Οσίων.

Διήγηση ωφέλιμη κάποιου γεωργού Μετρίου ονομαζόμενου

Στη Γαλατία της Ασιατικής Παφλαγονίας ήταν κάποιος γεωργός,που ονομαζόταν Μέτριος. Αυτός λοιπόν έβλεπε τον γείτονα του που είχε γιους και τους προετοίμαζε για την Κωνσταντινούπολη, για να γίνουν αξιωματικοί και υπηρέτες του Βασιλιά.Τότε ο Μέτριος παρακάλεσε τον Θεό λέγοντας:"Κύριε,αν και εγώ είμαι άξιος δούλος σου,χάρισε μου ένα αρσενικό παιδί για να το έχω αποκούμπι στα γηρατειά μου".Αφού προσευχήθηκε,στη συνέχεια πήγε στο πανηγύρι που γινόταν κάθε χρόνο στην Παφλαγονία.Στην επιστροφή, στάθηκε σε ένα δασάκι που είχε νερό,για να ποτίσει τα ζώα του.Εκεί λοιπόν βρήκε ένα πουγκί,που είχε μέσα 1500 φλουριά.Όπως ήταν σφραγισμένο,χωρίς να το ανοίξει,το πήρε και το πήγε στο σπίτι.Την επόμενη χρονιά, ξαναπήγε στο πανηγύρι της Παφλαγονίας και όταν τελείωσε,ο Μέτριος πήγε και στάθηκε στο δασάκι που βρήκε τα φλουριά και παρατηρούσε τους διαβάτες.Τότε φάνηκε κάποιος, που κάτι έψαχνε και αναστέναζε βαριά. Ο γεωργός τον ρώτησε γιατί αναστενάζει τόσο και αυτός του απάντησε ότι πέρυσι είχε πολλά εμπορεύματα,τα όποια πούλησε στο πανηγύρι και είχε μαζέψει 1500 φλουριά, τα όποια έχασε σ'αυτό το δασάκι. Τότε ο γεωργός έβγαλε από το αμάξι του το πουγκί,που είχε βρει και του το έδειξε.Ο έμπορος όταν το είδε έπεσε από τη χαρά του κάτω αναίσθητος.Ο φτωχός γεωργός τον συνέφερε,αποσφράγισαν το πουγκί,μέτρησαν τα φλουριά και ήταν πράγματι 1500.Ο έμπορος τότε θέλησε να δώσει στον γεωργό τα 500, αλλά αυτός δεν δέχθηκε τίποτα.Έτσι αφού ευχαρίστησαν και οι δυο τον Θεό αποχωρίστηκαν.Τη νύχτα εκείνη, όταν ο γεωργός έπεσε να κοιμηθεί,είδε στον ύπνο του άγγελο Κυρίου,που του είπε ότι θα κάνει παιδί αρσενικό, θα το ονομάσει Κωνσταντίνο και θα φέρει μεγάλη ευλογία στο σπίτι του.Έτσι και έγινε,μετά από ορισμένο χρόνο η γυναίκα του γεωργού γέννησε αγοράκι,το όποιο μεγάλωσε, μορφώθηκε στην Κωνσταντινούπολη και ο βασιλιάς τον ανύψωσε σε Πατρίκιο.Έτσι έφερε πολλά αγαθά στην οικογένεια του και ο Θεός αντάμειψε μ'αυτό τον τρόπο τον γεωργό για την τίμια πράξη του.

Ο Άγιος Θεσπέσιος

Έζησε στα χρόνια του βασιλιά Αλεξάνδρου Σεβήρου,το έτος 222,και καταγόταν από την Καππαδοκία. Επειδή ομολογούσε τον Χριστό συνελήφθη από τον άρχοντα της Καππαδοκία Σιμπλίκιο και οδηγήθηκε στο ναό των ειδώλων για να θυσιάσει σ'αυτά.Ο Θεσπέσιος όχι μόνο δεν θυσίασε,αλλά ενέπαιξε τα είδωλα,με αποτέλεσμα να τον κρεμάσουν και να ξεσχίσουν τις σάρκες του.Έπειτα τον έβαλαν μέσα σ'ένα καζάνι με βραστό νερό, αλλά ο Θεσπέσιος με τη χάρη του Θεού έμεινε αβλαβής.Στη συνέχεια τον έφεραν και πάλι στο ναό των ειδώλων,για να προσφέρει σ'αυτά θυσία, αλλά όταν πλησίασε τον βωμό τον γκρέμισε.Όποτε αμέσως τον έβαλαν μέσα σ'ένα καζάνι με βραστό λάδι,πίσσα και λίπος, και αφού έμεινε μέσα σ'αυτό δύο μέρες βγήκε αβλαβής,χωρίς να έχει κανένα έγκαυμα στο σώμα του.Τότε πολλοί Έλληνες ελκύστηκαν στην πίστη του Χριστού.Τέλος,τον έβγαλαν έξω από την πόλη και τον αποκεφάλισαν,και έτσι ανέβηκε η μακάρια ψυχή του στεφανηφόρος στα ουράνια.

Οι Άγιοι Ιούστος,Ιουστίνος,Χαρίτων,Χαρίτω η παρθένος, Ευέλπιστος, Ιέραξ, Παίων και Λιβεριανός (κατ' άλλους Βαλλεριανός)

Έλαβαν και οι άγιοι αυτοί τα μαρτυρικά στεφάνια,μαζί με τον φιλόσοφο και απολογητή Ιουστίνο,στο διωγμό κατά των χριστιανών επί Μάρκου Αυρηλίου.Ανήκαν στην ανδρεία φάλαγγα των χριστιανών της Ρώμης,όπου μόνο το γνήσιο χριστιανικό θάρρος,μπορούσε να μη πτοείται από τη δύναμη της ειδωλολατρίας,που υποστηριζόταν από τα ανάκτορα και το στρατό.Αφού λοιπόν επανειλημμένα ομολόγησαν το Χριστό,καταδικάστηκαν να πεθάνουν με αποκεφαλισμό.Όλοι υπέστησαν το μαρτύριο αυτό ατάραχοι και χαρούμενοι,με την πεποίθηση ότι τους περίμεναν τα αθάνατα ουράνια αγαθά,που δίνονται από τον ουράνιο Πατέρα,σ' όλους όσους έζησαν με πίστη και αγάπη στη γη.

Κυριακή 31 Μαΐου 2009

Αγίων Τριακοσίων δέκα οκτώ (318) Πατέρων της Α' Οικουμενικής

Η έκτη κατά σειρά Κυριακή μετά το Άγιο Πάσχα είναι αφιερωμένη από την Εκκλησία μας στην μνήμη των 318 Αγίων Πατέρων,οι οποίοι έλαβαν μέρος στην Α' Οικουμενική Σύνοδο που συνήλθε στην Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ.Χ.Η σύνοδος συνήλθε κατά πρόσκληση του Μέγα Κωνσταντίνου κατά το εικοστό έτος της βασιλείας του και είχε διάρκεια 3,5 χρόνια.Διακριθείσες μορφές της συνόδου ήταν ο Αλέξανδρος ο Κωνσταντινουπόλεως,ο Αλέξανδρος ο Αλεξανδρείας,ο Μέγας Αθανάσιος,ο Ευστάθιος ο Αντιοχείας,ο Μακάριος ο Ιεροσολύμων,ο Παφνούτιος,ο Σπυρίδων,ο Νικόλαος,κ.α.
Η Α'Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε τον Άρειο και τον Αρειανισμό.Διατύπωσε τους πρώτους όρους ορθού Χριστιανικού δόγματος και ιδιαίτερα τα περί του δευτέρου Προσώπου της Αγίας Τριάδος,τον Ιησού Χριστό,ως πμοούσιον τω Θεώ Πατρί.Συνέταξε τα πρώτα επτά άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως.
Συνοπτική παράθεση των ιερών Κανόνων
Κανών Α':Καταδικάζει τη συνήθεια του οικοιοθελούς ευνουχισμού και απαγορεύει τη χειροτονία ευνουχισμένων,πλην όσων για ιατρικούς λόγους ή λόγω βασανιστηρίων εξετμήθησαν.
Κανών Β':Απαγορεύει τη χειροτονία ως κληρικών στα νέα μέλη (νεόφυτοι) της εκκλησίας.
Κανών Γ':Καταδικάζει την συνήθεια των κληρικών όλων των βαθμών να συζούν με νεαρές γυναίκες τις οποίες δεν είχαν παντρευτεί (συνείσακτοι).
Κανών Δ' - Ε':Εισάγεται το «μητροπολιτικό σύστημα»,το οποίο ίσχυε στην οργάνωση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας,και καθορίζουν την αρμοδιότητα της επαρχιακής συνόδου στη χειροτονία των επισκόπων.
Κανών ΣΤ':Αναγνωρίζει κατ'εξαίρεση το αρχαίο έθος της συγκεντρωτικής δικαιοδοσίας του επισκόπου της Αλεξάνδρειας στις εκκλησίες της Αιγύπτου,Λιβύης και Πεντάπολης —όπως συνέβαινε και με την εκκλησία της Ρώμης,ενώ εξαιρεί τη Ρώμη και την Αντιόχεια από το γενικό μέτρο του μητροπολιτικού συστήματος.Κανών Ζ': Ορίζεται ότι ο επίσκοπος Αιλίας (δηλ. Ιερουσαλήμ) να είναι ο επόμενος στη σειρά απόδοση τιμών.
Κανών Η':Ορίζει τον τρόπο επιστροφής στην εκκλησία της Αιγύπτου των λεγόμενων «Καθαρών» (Μελιτιανό σχίσμα).
Κανών Θ':Αναφέρεται στην συνήθη περίπτωση χειροτονίας πρεσβυτέρων των οποίων δεν εξετάστηκαν τα προσόντα ή οι οποίοι δεν παραμένουν άμεμπτοι.
Κανών Ι':Καταδικάζει τη χειροτονία πεπτωκότων.
Κανών ΙΑ'ΙΒ':Καθορίζεται η μετάνοια των πεπτωκότων,με αυστηρότερα κριτήρια.
Κανών ΙΓ':Δέχεται ότι είναι δυνατόν να παρασχεθεί Θεία Ευχαριστία επί της επιθανατίου κλίνης.
Κανών ΙΔ':Ορίζεται η μετάνοια των πεπτωκότων κατηχουμένων.
Κανών ΙΕ' - ΙΣΤ':Καταδικάζεται η επιδίωξη κληρικών για μετάθεση σε άλλες εκκλησίες.
Κανών ΙΖ':Καταδικάζει την πλεονεξία και αισχροκέρδεια των κληρικών που προέρχεται από τον έντοκο δανεισμό.
Κανών ΙΗ':Απαγορεύει στους διακόνους να μεταδίδουν και να αγγίζουν τη Θεία Ευχαριστία πριν από τους πρεσβυτέρους,και δεν επιτρέπεται το να κάθονται μεταξύ των πρεσβυτέρων.
Κανών Κ':Απαγορεύει τη γονυκλισία στη Θεία Λειτουργία της Κυριακής και την ημέρα της Πεντηκοστής.
Επισπρόσθετα καθορίστηκε η κοινή ημέρα εορτασμού του Πάσχα.
Τα συμπεράσματα τις συνόδου υπογράφηκαν από περισσότερους από 318 και ο αριθμός αυτός επικράτησε για συμβολικούς λόγους.Οι επίσκοποι που ήταν παρόντες στη σύνοδο συνοδεύονταν από κατώτερους κληρικούς των οποίων ο συνολικός αριθμός ανερχόταν στο τριπλάσιο ή τετραπλάσιο των επισκόπων.