Πέμπτη 3 Σεπτεμβρίου 2009

Ο Άγιος Άνθιμος Ιερομάρτυρας επίσκοπος Νικομήδειας (εορτή Άνθιμος)

Έζησε στα τέλη του 3ου αιώνα μ.Χ.και πατρίδα του ήταν η Νικομήδεια.Από μικρός διακρίθηκε για τον ευσεβή ζήλο του προς τα θεία.Όταν ενηλικιώθηκε,η ζωή του ήταν υπόδειγμα σωφροσύνης και αγάπης.Επειδή πλούσια κατείχε το θησαυρό των θείων αληθειών,η θερμή του διδασκαλία,εμπνεόμενη από αποστολικό ζήλο,έβρισκε σχεδόν πάντα ανταπόκριση στις ψυχές των πιστών.Η πνευματική ικανότητα του Άνθιμου ώθησε τους χριστιανούς της Νικομήδειας και τον έπεισαν να γίνει Ιερέας και αργότερα επίσκοπος τους.Όταν,όμως,έγινε ο διωγμός επί Διοκλητιανού,τον κυνήγησαν και τον συνέλαβαν.Ο Διοκλητιανός του πρότεινε να θυσιάσει στους Θεούς για να κερδίσει τη ζωή του,αλλιώς τον περίμεναν φρικτά βασανιστήρια,και του έδειξε το όργανα που θα τον βασάνιζαν.Ο Άνθιμος είπε:Γιατί μου τα δείχνεις;για να με φοβίσεις;Αυτά ας τα φοβούνται εκείνοι, για τους οποίους η παρούσα ζωή είναι μόνο ηδονή και τη στέρηση της θεωρούν μεγάλη απώλεια.Αλλά σε μένα,όπως και σε κάθε χριστιανό,αυτά δεν ασκούν καμιά γοητεία.Το σώμα μου είναι πρόσκαιρο και ευτελές,που μόνη αξία έχει,όταν αγιασθεί δια του Χριστού και δοθεί εις την κατά Χριστόν ζωή.Επομένως,τιμωρίες και βάσανα είναι για μένα πιο ποθητά από του να αρνηθώ το Σωτήρα μου".Τότε,αφού τον βασάνισαν φρικτά, τελικά τον αποκεφάλισαν.

Απολυτίκιο.Ήχος δ'.Ταχύ προκατάλαβε.
Ως φοίνιξ εξήνθισας,τη Εκκλησία Χριστού,καρποίς τοις των λόγων σου,των ευσεβών τας ψυχάς,εκτρέφων εν χάριτι όθεν και εναθλήσας,Πάτερ Άνθιμε χαίρων,ώφθης Ιερομάρτυς, ευκλεής του Σωτήρος,ω πρέσβευε δεόμεθα,υπέρ των ψυχών ημών.

Κοντάκιον.Ήχος δ'Ο υψωθείς.
Εν ιερεύσιν ευσεβώς διαπρέψας,και μαρτυρίου την οδόν διανύσας,τα των ειδώλων έσβεσας σεβάσματα,πρόμαχος γενόμενος,της σης ποίμνης θεόφρον,διό σε και γεραίρουσα,μυστικώς εκβοά σοι,Εκ των κινδύνων ρύσαί με αεί,ταις σαις πρεσβείαις,Πατήρ ημών Άνθιμε.

Ο Άγιος Πολύδωρος ο Νεομάρτυρας από τη Λευκωσία

Το όνομά του δεν είναι γνωστό στους πολλούς.Κι όμως αποτελεί ένα πραγματικό στολίδι της Εκκλησίας κι ένα ηρωικό μαχητή και νέο μάρτυρα της χριστιανικής μας πίστεως.
Γεννήθηκε στη Λευκωσία της Κύπρου το 1794.Χρόνια δύσκολα.Χρόνια σκοτεινά.Χρόνια μαύρης σκλαβιάς.
Παρ'όλα αυτά όμως οι γονείς του Χατζηλουκάς και Λουρδανού,άνθρωποι θεοφοβούμενοι κι ευσεβείς φρόντισαν να δώσουν στο παιδί τους μόρφωση χριστιανική.
Κι η μόρφωση αυτή είναι η μόνη που κάνει κάθε άνθρωπο,αληθινό άνθρωπο.Φρόνιμο,σοφό, άνθρωπο αρετής.
Όταν ο Πολύδωρος μεγάλωσε,φύση έξυπνη και δημιουργική,επιδόθηκε στο εμπόριο.Για τις δουλειές του μάλιστα άρχισε να ταξιδεύει σε διάφορα μέρη και στην Αίγυπτο.Για ένα διάστημα οι συμβουλές των γονιών του,να προσέχει στις συναναστροφές του,αντηχούσαν διαρκώς στ'αυτιά του και τον συγκρατούσαν.
Με τον καιρό όμως η προσοχή χαλαρώθηκε και το αποτέλεσμα υπήρξε και γι'αυτόν τραγικό.Σ'ένα από τα ταξίδια του στη χώρα του Νείλου γνωρίστηκε μ'ένα πλούσιο εξωμότη από την Ζάκυνθο και προσλήφθηκε στην υπηρεσία του.
Στην εργασία αυτή συνδέθηκε και με διάφορους τύπους της ηλικίας του.Τύπους άμυαλους και διεφθαρμένους,τύπους ανήθικους κι αισχρούς.Στην αρχή αγωνίστηκε να κρατηθεί. Όμως δεν το κατόρθωσε.
Κι ο λόγος;Εύκολος κι απλός.Τα μέσα,που θα τον συγκρατούσαν και θα τον ενίσχυαν στον αγώνα του,είχαν προ πολλού εγκαταλειφθεί.Στην αρχή εγκαταλείφθηκε η προσευχή. Ύστερα ακολούθησε ο εκκλησιασμός και οι επισκέψεις του σε πρόσωπα που μπορούσαν να τον βοηθήσουν.Μετά ήλθε η σειρά του πνευματικού του.Τον παράτησε κι αυτόν.Και σ' επίμετρο άρχισε να ξενυχτά, να πίνει και να μεθά,να χαρτοπαίζει και να νυχτοξημερώνεται στα διάφορα καταγώγια.
Μια βράδια σ'ένα από τα κέντρα αυτά της ακολασίας παρασύρθηκε κι ήπιε τόσο που μέθυσε.Και στο μεθύσι επάνω, αλίμονο! Αλλαξοπίστησε.Ναι!ο Πολύδωρος με τη χριστιανική ανατροφή και τον φόβο του Θεού,ο νέος με τη δυνατή πίστη και το θάρρος για τη ζωή λύγισε,νικήθηκε,έπεσε.Εγκατέλειψε τον πολύτιμο θησαυρό του,τη χαρά τής ψυχής του,τη χριστιανική του πίστη,την πίστη των γονιών του κι ασπάσθηκε τον μωαμεθανισμό.Από την πρώτη στιγμή όμως τα ξυλοκέρατα της αμαρτίας δεν τον ικανοποίησαν.Η νέα θρησκεία δεν του πρόσφερε καμιά χαρά.Εκείνος που έζησε μέσα στο φως του Χριστού,δεν μπορεί να ικανοποιηθεί με το φως των πυγολαμπίδων.Έτσι κι η καινούργια θρησκεία δεν του πρόσφερε,δεν μπορούσε να του προσφέρει και την ελάχιστη ψυχική ικανοποίηση.Παρά τα χρήματα που κέρδιζε και τις θέσεις και τα μεγαλεία που εξασφάλισε με τη νέα του ζωή,καμιά χαρά δεν είδε.Αντίθετα οι τύψεις που άρχισαν να ξυπνούν μέσα του και που μεγάλωναν μέρα με τη μέρα και πλήθαιναν δεν τον άφηναν να ησυχάσει.Η συνείδηση του,μαστίγιο σκληρό κι ανελέητο,τον έδερνε φρικτά και χωρίς οίκτο.Κάποια βράδια σε μια τέτοια ψυχική αναστάτωση,θυμήθηκε με γλυκιά νοσταλγία το σπίτι του.Αγράμματοι ήταν οι γονείς του.Μα είχαν τη μόρφωση της πίστεως και της αρετής.Αυτήν ακριβώς τη μόρφωση αγωνίστηκαν να δώσουν και σ' αυτόν.Στην αθώα παιδική ψυχή του φρόντισαν να σταλάζουν καθημερινά της χάριτος τη δροσιά με την προσευχή και του Θεού τα έργα.Πόση ειρήνη ήταν τότε χυμένη στις καρδιές!Πόση γαλήνη!
Κι η προσευχή πόσο συγκινούσε και ξεκούραζε!Πριν να πάνε για ύπνο το βράδυ κι υστέρα απ'τη σκληρή δουλειά και τους κινδύνους της κάθε μέρας,τους κινδύνους που δημιουργούσε η βαρβαρότητα του Τούρκου δυνάστη κι η μαύρη σκλαβιά,γονάτιζαν όλοι μπροστά στο εικόνισμα της Μεγαλόχαρης και του αφέντη του Χριστού.Γονάτιζαν κι άκουαν με ευλάβεια τη μανούλα να λέει αργά και κατανυχτικά μια τέτοια περίπου προσευχή:
Σ'ευχαριστούμε,Κύριε,που μας φύλαξες καλά και τούτη την ημέρα.Σ'ευχαριστούμε και για τ'αγαθά που η αγάπη σου μας χάρισε.Σε παρακαλούμε,Κύριε,φύλαξε μας και τούτη τη νύχτα. Φύλαξε μας απ'του Τούρκου τη μανία και το μαχαίρι.Φύλαξε μας από κάθε κακό.
Φύλαξε μας απ'του Τούρκου τη μανία!...Αλίμονο!Αυτού του Τούρκου τη θρησκεία ασπάσθηκε τώρα.Κι αυτού τη συντροφιά διάλεξε.Ώ Θεέ μου!Τι συμφορά!Τι τραγωδία! Κάποια στιγμή εκεί που ο πόνος σαν δίκοπο μαχαίρι του τρυπούσε την καρδιά,μια αχτίδα ελπίδας πέρασε από το κουρασμένο μυαλό του κι ένα παρήγορο φως πρόβαλε και φώτισε τα δακρυσμένα μάτια του.Ήταν τα λόγια και πάλι της καλής του μάνας.Του τα είπε σε μια περίπτωση,που έκανε κάτι που δεν έπρεπε κι ήταν ανήσυχος και στενοχωρημένος,Παιδί μου,του είχε πει.Την ταραγμένη συνείδηση ένα πράγμα μόνο την καθησυχάζει και την γαληνεύει:Η μετάνοια κι η εξομολόγηση.Τα λόγια αυτά της μάνας του θυμήθηκε εκείνη τη στιγμή.Κι η θύμηση αυτή τον ενίσχυσε κάπως.Μα και τον έσπρωξε χωρίς καμιά καθυστέρηση ή αναβολή ν'αφήσει την Αίγυπτο και να φύγει για τη Βηρυτό.Σαν έφτασε,με λαχτάρα έτρεξε να ιδεί τον Δεσπότη.Και όταν τον βρήκε,με βαθιά συντριβή έπεσε μπροστά του και τον παρακάλεσε να δεχθεί την εξομολόγηση του.
Δέσποτα μου!Πατέρα μου!Ψέλλισε με στεναγμούς και δάκρυα.Είμαι ένας άθλιος αμαρτωλός. Συγχώρεσέ με.Ναι!Συγχώρεσέ με,πατέρα...και δάκρυα στοργής.Στο τέλος,αφού τον παρηγόρησε και τον ενίσχυσε,τον συμβούλεψε για ασφάλεια του και για ξεκούρασμα να καταφύγει σε κανένα μοναστήρι.Εκεί με το πρόγραμμα ψυχικής περισυλλογής και την όλη πνευματική ζωή,την τακτική προσευχή, τη λιτή τροφή,την αποκοπή σου από τις παλιές συναναστροφές και την όλη ειρηνική ατμόσφαιρα, θα ξεκουραστείς.Θα γαληνέψεις.Θα ηρεμήσεις.Ο Πολύδωρος τον άκουσε με προσοχή.Αφού ευχαρίστησε τον καλό γέροντα έφυγε. Έσπευσε να εκτελέσει τη συμβουλή του.Κατέφυγε σ' ένα μοναστήρι.Λίγο καιρό όμως έμεινε εκεί.Από φόβο μήπως εκθέσει τον πνευματικό του πατέρα έφυγε νωρίς.Περιήλθε διάφορους τόπους και κατέληξε στο μυροβόλο νησί της Χίου.Εδώ επισκέφθηκε κάποιο άλλο πνευματικό,εξομολογήθηκε και πάλι με πόνο ψυχής και ζήτησε να ξαναγίνει δεκτός από την Εκκλησία.Ο πνευματικός δέχτηκε τη μετάνοια του.Του διάβασε τη συγχωρητική ευχή, τον έχρισε με άγιο μύρο και τον κοινώνησε τα άχραντα Μυστήρια.
Μετά την αποκατάσταση του αυτή στους κόλπους της Εκκλησίας ο Πολύδωρος αναχώρησε για τη Νέα Έφεσο.Ο πόθος του να επανορθώσει πραγματικά το αμάρτημα του,δεν τον αφήνει ήσυχο. Μια σκέψη στριφογυρίζει αδιάκοπα στο μυαλό του.Η σκέψη να επισκεφθεί τις τουρκικές αρχές και με παρρησία να διακηρύξει μπροστά σ'αυτούς την πίστη του στον Χριστό και την αφοσίωση του στο θέλημά του.Και το καμε.
Μια μέρα παρουσιάστηκε μπροστά στον μουφτή και χωρίς περιστροφές τον ρώτησε:
Πες μου,αφέντη.Είναι νόμιμο και σωστό να δώσω πίσω ένα πράγμα κάλπικο,που μου έδωκαν πριν λίγο καιρό με απάτη;
Ο μουφτής απήντησε καταφατικά.«Ναι,του είπε.Είναι νόμιμο».
Τότε ο αθλητής πρόσθεσε:
Δώσε μου,σε παρακαλώ,αυτή την απόφαση γραπτώς.
Ο μουφτής έγραψε την απόφαση και του την έδωσε.Μόλις ο ηρωικός αγωνιστής πήρε στο χέρι την απόφαση (τον φετφά),χωρίς να χάσει καιρό,έτρεξε στον ιεροδικαστή (Καδή) και δείχνοντας την απόφαση του μουφτή του είπε:
Πριν δέκα χρόνια με ξεγελάσατε και με κάματε να αρνηθώ την πίστη μου.Πέταξα το χρυσάφι που κρατούσα για να πάρω το χώμα.Τώρα μετανιώνω.Λυπάμαι γι'αυτό που έκαμα και στενοχωρούμαι και κλαίω.Πάρτε το χώμα σας κι εγώ ξαναπαίρνω το χρυσάφι μου. Ήμουνα χριστιανός!Μένω χριστιανός!Κι είμαι έτοιμος να πεθάνω χριστιανός!
Στα λόγια του ομολογητή ο καδής με κόπο συγκράτησε τον θυμό του.Δοκίμασε κάτι να πει.Άρχισε τις κολακείες.Προχώρησε στις υποσχέσεις.Προσπάθησε να μεταπείσει τον Πολύδωρο τάζοντας χρήματα και θέσεις και τιμές..Και κατέληξε.
Έναν καιρό ήσουν χριστιανός.Τώρα όμως είσαι μωαμεθανός.
Όχι!Όχι!Διαμαρτυρήθηκε έντονα ο αθλητής.Είμαι χριστιανός.Και θα πεθάνω χριστιανός. Εγώ Γραικός γεννήθηκα,Γραικός θε να πεθάνω.
Ο καδής δεν απογοητεύθηκε.Συνέχισε τις υποσχέσεις.Υποσχέσεις δελεαστικές.Απίθανες. Μα τίποτα.Στο τέλος,σαν αντιλήφθηκε,πως οι προσπάθειες του ήταν χαμένες,διέταξε να αρπάξουν τον Πολύδωρο,να τον κλείσουν στη φυλακή και ν'αρχίσουν τα βασανιστήρια.
Βασανιστήρια!Να μια λέξη που προκαλεί ασυναίσθητα τη φρίκη.Βασανιστήρια!Μια λέξη τόσο γνωστή και στην εποχή μας.Θεέ μου!Που καταντά ο άνθρωπος,όταν απ'την καρδιά του φύγει ο αυτοσεβασμός...Όλη νύχτα οι δήμιοι βασάνιζαν τον μάρτυρα.Να αριθμήσει κανείς τα βασανιστήρια;Είναι αδύνατο.Τούτο μόνο λέγουμε.Την επομένη ο μακάριος αθλητής με το πρόσωπο αλλοιωμένο από τις ολονύχτιες κακώσεις και το κορμί τσακισμένο από τους αλύπητους ξυλοδαρμούς οδηγήθηκε μπροστά σ'ένα συμβούλιο από Τούρκους άρχοντες.Για δεύτερη φορά ο συντετριμμένος αγωνιστής της αλήθειας με σταθερότητα και παρρησία ζηλευτή διακήρυξε πάλι την πίστη του στον Χριστό και την αμετάκλητη απόφαση του να πεθάνει γι'Αυτόν.Σ'όλες τις απειλές και τις πιέσεις πού του έκαμναν η απάντηση του ήταν:Είμαι χριστιανός!Θα μείνω χριστιανός!Και θα πεθάνω χριστιανός.
Η άκαμπτη επιμονή του είχε εξοργίσει όλα τα μέλη του Συμβουλίου,που για να δώσουν μια διέξοδο στο αδιέξοδο,διέταζαν να ρίξουν και πάλι τον άγιο στη φυλακή και να επαναλάβουν τα βασανιστήρια.Οι δήμιοι με ασυγκράτητη μανία άρπαξαν το θύμα ξανά και το πέταξαν σ'ένα σκοτεινό κελί.Εκεί με καννιβαλίστικο πάθος,τόσο γνωστό και στην εποχή μας,άρχισαν το μακάβριο έργο τους.Έδεσαν τα χέρια και τα πόδια του μάρτυρος για να μη μπορεί να μετακινηθεί και με μαστίγια τον κτυπούσαν συνέχεια παντού.Το άγιο κορμί έγινε μια πληγή από την οποία το αίμα έτρεχε άφθονο.Ύστερα του έβαλαν σίδερα καυτά και τούβλα πυρωμένα στους ώμους και τις μασχάλες κι άλλοι την ίδια ώρα του φορούσαν στο κεφάλι ένα πυρακτωμένο τάσι για σκούφο.Δεν θα αναφέρουμε άλλα βασανιστήρια.Μας είναι αδύνατο.Άλλωστε και να τ'ακούει κανείς δυσκολεύεται,Τούτο μόνο σημειώνουμε.Ο καρτερόψυχος ομολογητής τα υπέμεινε όλα με θάρρος και καρτερία μοναδική.Τα υπέμεινε προφέροντας με πίστη:«Κύριε,συγχώρησε με».Είχε πια αποφασίσει τον θάνατο κι έτσι ο πόνος δεν τον φόβιζε.Τον φόβιζε μονάχα μήπως λυπήσει ξανά τον Χριστό μας.Ακόμη λίγο σκεφτόταν και το μαρτύριο θα μεταβληθεί σε πηγή χαράς και αγαλλίασης.Θα γίνει η σκάλα πού θα με ανεβάσει κοντά στον Χριστό μου,τον Σωτήρα και Λυτρωτή μου.«Βαρύς ο χειμών,αλλά γλυκύς ο Παράδεισος.Αλγεινή η ψύξις αλλ'ηδεία η απόλαυσις».Αυτά μπορούσε να λέει κι ο Πολύδωρος μαζί με τους Σαράντα Μάρτυρες της Σεβάστειας.
Με τα μαρτύρια πέρασε όλη η νύχτα.Αλλά και με το όραμα του Χριστού να στέκεται μπροστά του.Να τον κοιτάζει με ειρηνικό χαμόγελο.Να του δροσίζει τα καμένα απ'τον πόνο χείλη του.Να του δείχνει τον Παράδεισο.Όταν ξημέρωσε,μερικοί δήμιοι πήραν τον μάρτυρα και τον οδήγησαν με φωνές και βρισιές στην πλατεία,μπροστά στον κριτή,πού περίμενε καθισμένος σε μια ψηλή εξέδρα ανάμεσα σε πολλούς επίσημους μωαμεθανούς.
Λίγο πιο κάτω ήταν στημένη μια αγχόνη.Ο μάρτυρας κοίταξε πρώτα την αγχόνη κι υστέρα τον κριτή.Ένα αίσθημα παρηγοριάς ένοιωσε βλέποντας την πρώτη.Μια αηδία σαν αντίκρισε τον δεύτερο.
Άϊ!τι λες;του φώναξε ο κριτής μ'ένα γέλιο σαρδόνιο.Έβαλες μυαλά ή ακόμα επιμένεις στις απόψεις σου;
Τα μυαλά μου τα έχασα μόνο,όταν παρασύρθηκα κι αντάλλαξα την πίστη μου με τη δική σας.Τρέλα είναι να πετά κανείς το χρυσάφι,για να πάρει το χώμα.Τώρα τα έχω τετρακόσια τα μυαλά μου.Τώρα πού ξαναγύρισα στον Χριστό μου.Στα λόγια του μάρτυρα ο κριτής έχασε την υπομονή και φώναξε:
Κρεμάστε τον γκιαούρη να γλυτώσουμε.Κρεμάστε τον.Είναι αγύριστο κεφάλι.Οι δήμιοι οδήγησαν τον Πολύδωρο προς την αγχόνη.Κι αυτός αφού με σταθερό βήμα πλησίασε, ασπάστηκε με σεβασμό το σχοινί της,έκαμε μ'ευλάβεια τον σταυρό του και γαλήνιος δέχτηκε το σχοινί στον λαιμό του.Δοξολόγησε ξανά τον Κύριο για την τιμή και στα λίγα δευτερόλεπτα που μεσολάβησαν προσευχήθηκε θερμά για τους εκτελεστές του και την ανάσταση του Γένους.Κύριε,είπε.Συγχώρησε τους βασανιστές μου!Χριστέ μου!Δώσε τη λευτεριά στη Ρωμιοσύνη!Ο δήμιος έσυρε το σχοινί.Το κορμί υψώθηκε μετέωρο,ενώ η αγία ψυχή του μάρτυρα πέταξε στα γαλανά χάη του ουρανού,για να αναπαυθεί κοντά στον Χριστό μας.Το άγιο λείψανο έμεινε τρεις μέρες στην αγχόνη.Την τρίτη μέρα οι Τούρκοι διέταξαν τους χριστιανούς να το πάρουν και να το θάψουν.Μερικές αγνές ψυχές κατέβασαν το άγιο σκήνωμα απ'την αγχόνη,το ξέπλυναν με καθαρό νερό και το έθαψαν ραίνοντας το με τα δάκρυα του θαυμασμού και της αγάπης τους.
Σε κάποια στιγμή πειρασμού κι απροσεξίας ο νεαρός Πολύδωρος γλίστρησε κι έπεσε. Αρνήθηκε ότι πολυτιμότερο έχει ο άνθρωπος στον κόσμο τούτο.Την πίστη του.Παράξενο; Όχι!Φυσικό το πράγμα κι ανθρώπινο.«Η διάνοια του ανθρώπου έγκειται επί τα πονηρά εκ νεότητας αυτού» λέγει ο λόγος του Θεού.Όμως με μια ειλικρινή μετάνοια,αλλά και σταθερή ομολογία κι αυτό το μαρτύριο του θανάτου ζήτησε και θέλησε ο καρτερόψυχος αθλητής για να επανορθώσει το σφάλμα του.Και το πέτυχε.
Το μαρτυρούν τα πολλά θαύματα του.
Θα αναφέρομε δύο:
α) Στη Ν.Έφεσο ζούσε κάποιος χριστιανός που λεγόταν Νικόλαος.Ο δυστυχισμένος είχε προσβληθεί από δαιμόνιο,που μιλούσε με το στόμα του και σαν την παιδίσκη των Φιλίππων φανέρωνε πολλές φορές και τα μυστικά εκείνων που κατέφευγαν σ'αυτόν.Κάποια μέρα γνώρισε τον άρρωστο ένας κληρικός,που είχε στην κατοχή του λείψανα του αγίου Πολυδώρου κι ένα κομμάτι από το σχοινί της αγχόνης και τον λυπήθηκε.Πήρε τα ιερά κειμήλια και πήγε στο σπίτι του.Μόλις έφτασε στην πόρτα και τον είδε ο δαιμονισμένος έβαλε τις φωνές:
Εσύ εδώ;Εσύ εδώ;Τι ήρθες να κάμεις;Τι θέλεις από μένα;
Ο ιερέας χωρίς να χάσει καιρό,έβγαλε από τον κόρφο του τα άγια λείψανα κι έκαμε το σημείο του σταυρού προς τον άρρωστο.
Ο ιερέας πλησίασε.Έβαλε πάνω στον άρρωστο τα λείψανα και το κομμάτι του σχοινιού που κρατούσε και ω! του θαύματος!Ο άρρωστος έβγαλε μια δυνατή κραυγή κι υστέρα ηρέμησε. Το δαιμόνιο έφυγε κι ο άνθρωπος έγινε πια καλά.
β) Τις θλιβερές και μαύρες εκείνες μέρες που ό Ελληνισμός εξ αιτίας των αμαρτιών μας ξεριζωνόταν από την κοιτίδα του τη Μ.Ασία κι έφευγε κυνηγημένος,ένας Ιερομόναχος,ο Πρωτοσύγκελος της Ι.Μητροπόλεως Εφέσου Κύριλλος Ψύλλος άρπαξε την αγία κάρα του μάρτυρος για να την σώσει.Η μανία των Τούρκων ενάντια στους κληρικούς κι ο έλεγχος τους για την ανεύρεση τους ήταν απίστευτος.Η μανία τους στρεφόταν ακόμη κι ενάντια στους ναούς και τα ιερά κειμήλια.Όταν ανακάλυπταν κληρικούς ή άλλα πρόσωπα να κρατάνε εικόνες,λείψανα κ.ά.τους έσφαζαν χωρίς καμιά κουβέντα.Η πράξη του Πρωτοσύγκελου ήταν πολύ τολμηρή,Αν τον ανακάλυπταν,θα πλήρωνε αμέσως με τη ζωή του αυτό που πήγαινε να κάμει.Ο ευλαβής όμως εργάτης του Χριστού το αποφάσισε.Ντύθηκε σαν γερόντισσα,πήρε μαζί του τον πολύτιμο θησαυρό του,έκαμε τον σταυρό του και προχώρησε.Ατέλειωτη σειρά περίμενε μπροστά του για έλεγχο.Σαν έφτασε στο τούρκικο φυλάκιο για την έρευνα,οι Τούρκοι ήσαν μανιασμένοι.Είχαν ανακαλύψει μερικούς μεταμφιεσμένους κι είχαν γίνει έξαλλοι.Την ώρα εκείνη πού οι άπιστοι βρίζανε και κτυπούσαν τα θύματα τους και ούρλιαζαν σαν θεριά ήρθε και η σειρά του μεταμφιεσμένου Κύριλλου για έλεγχο.
Ο πιστός κληρικός,χωρίς να χάσει την ψυχραιμία του,έσφιξε στα στήθη τον θησαυρό του, την κάρα του Αγίου και ψιθύρισε μέσα του:
Άγιε Πολύδωρε,σώσε με.Και τον έσωσε.
Γκιτ πε χανούμ (γκρεμίσου χανούμισσα) φώναξε ό Τούρκος και τον έσπρωξε μπροστά.Σε λίγο ο ιερομόναχος βρισκόταν πεταγμένος στη βάρκα σωτηρίας με τον θησαυρό του.Πώς έγινε τούτο;Ο ίδιος δεν θυμάται.Δεν κατάλαβε.Ένα είναι το γεγονός:Σώθηκε.Σώθηκε κι αυτός κι η αγία κάρα του μάρτυρος.Όταν έφτασε στην Αθήνα,την κατέθεσε στον Ιερό Ναό της Αγίας Αικατερίνης της Πλάκας.Εκεί βρίσκεται και σήμερα.Δεκάδες πιστών περνάνε κάθε μέρα για να την προσκυνήσουν.Και χιλιάδες κάθε χρόνο στις 3 του Σεπτέμβρη,που είναι η μέρα της γιορτής του,τρέχουν να τιμήσουν τον μάρτυρα,τον εξωμότη,που μετανόησε,και να ζητήσουν τη χάρη Του.Τρομερό κακό στον άνθρωπο η πτώση.Πολύ τρομερό!Μεγάλη η αξία της μετάνοιας.Πολύ μεγάλη.Η πτώση καταστρέφει,εξευτελίζει.Η μετάνοια αποκαθιστά,σώζει.Αποκαθιστά τον άνθρωπο στο πατρικό σπίτι.Και τον σώζει.Τον κάνει «συμπολίτην των αγίων και οικείον του θεού».
Ναι!συμπολίτη των αγίων και οικιακό του Θεού.
Πραγματικά!Τι ωραία να θυμόντουσαν συχνά οι άνθρωποι τούτη την αλήθεια!.

Απολυτίκιο Ήχος γ’.
Μέγα καύχημα της Λευκωσίας-μέγα στήριγμα πέλεις Εφέσου-μέγα κλέος τε των δύο πόλεων της μεν γαρ γόνος σεπτός εχρημάτισας την δε τα σα επορφύρωσαν αίματα,αλλά πρέσβευε Χριστώ τω Θεώ,Πολύδωρε,ίνα ρυσθώμεν κινδύνων και θλίψεων.

Ο Άγιος Αριστίων Ιερομάρτυρας επίσκοπος Αλεξανδρείας

Εγεννήθη κατά τας αρχάς του 2ου αιώνος μ.Χ.,εις την επαρχία της Συρίας Απάμεια.Ειλκύθη εις την αληθινή του Χριστού πίστιν υπό του μάρτυρος Αντωνίου.Εις ηλικία μόλις 10 ετών ο Αντώνιος οδήγησε τον Αριστίωνα εις την Χριστιανικήν πίστιν.Ως ενάρετος και πνευματοφόρος ανήρ,εκλεγείς υπό του λαού της Αλεξανδρείας της μικρής,εις Κιλικίαν της Μ.Ασίας (παρά την πόλιν Ισσόν),εγένετο ο δεύτερος επίσκοπός της.Ως ποιμενάρχής ο Άγιος εποίμανε θεαρέστως το εμπιστευθέν υπό του Θεού ποίμνιό του.Δίδασκε μετά παρρησίας μεγάλης και κήρυττε την του Κυρίου εν Σαρκί επιδημίαν και την αιωνίαν αυτού Βασιλείαν,ώσπερ και την μακαριότητα και την χαράν της Βασιλείας των Ουρανών. Πολλούς εθνικούς έπειθεν,όπως απαρνηθώσι την πλάνη τους και ακολουθώσι την αληθινήν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού πίστιν,ους και εβάπτιζεν. Η δράσις του αυτή δεν ήρεσε εις τον Ρωμαίον Έπαρχον της περιοχής,όστις και διέταξεν να συλλήφθη και να ριφθή εις το πυρ.Παραχρήμα οι στρατιώτες αυτού,ήναψαν μεγάλην κάμινον και έρριψαν εντός αυτής τον μάρτυρα του Χριστού.Εντός της καμίνου ο Αριστίων,υμνών και δοξάζων τον Θεόν, έλαβεν μακάριον και επίζηλον τέλος.

Απολυτίκιο.Ήχος δ'.Ταχύ προκατάλαβε.
Χριστώ ιεράτευσας ώ Αριστίων καλώς,ω ύστερον έθυσας σαυτόν ως θύμα σεπτόν,αθλήσας δι'αίματος,όθεν μη διαλίπης ικετεύειν απαύστως,υπέρ των σε τιμώντων,και θερμώς εκζητούντων,ευχάς τας αγίας σου,μαρτύρων άριστε.

Η Οσία Φοίβη η διακόνισσα (εορτή Φοίβη)



Η μνήμη της αναφέρεται επιγραμματικά στο "Μικρόν Ευχολόγιον ή Αγιασματάριον" έκδοση «Αποστολικής Διακονίας» 1956,χωρίς άλλες πληροφορίες.Πουθενά άλλου δεν αναφέρεται η μνήμη της αυτή τη μέρα.

Ο Όσιος Θεόκτιστος συνασκητής του Μεγάλου Ευθυμίου

Ο όσιος και μέγας αυτός ασκητής,αποσύρθηκε από τον κόσμο και κατέφυγε έξι μίλια από τα Ιεροσόλυμα,όπου βρίσκεται η Λαύρα Φάρα.Εκεί κλείστηκε σ'ένα κελί και επιδόθηκε σε αυστηρότατους ασκητικούς αγώνες. Στα χρόνια αυτά,εγκαταστάθηκε σ'ένα γειτονικό κελί της Λαύρας αυτής και ο μέγας Ευθύμιος.Ο κοινός πόθος της άσκησης συνέδεσε στενά τους δύο διάσημους ασκητές,οι όποιοι μετά την απόδοση της γιορτής των Φώτων πήγαιναν μακρύτερα μέσα στην έρημο,για αυστηρότερη άσκηση.Επέστρεφαν στη Λαύρα,την Κυριακή των Βαΐων.Μετά το πέμπτο έτος,αποσύρθηκαν οριστικά στην έρημο μέσα σε μια σπήλια.Η φήμη όμως της αρετής τους,έφερε κοντά τους πολλούς μαθητές και έτσι δημιουργήθηκε κοινόβιο,που μέχρι τέλους της ζωής του προϊστάμενος ήταν ο Θεόκτιστος.Με τη μεγάλη υπόληψη και αγάπη των συνανθρώπων του,ο όσιος Θεόκτιστος πέθανε σε βαθιά γεράματα το 451 μ.Χ.Στην κηδεία του πρωτοστάτησαν ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Αναστάσιος και ο μέγας Ευθύμιος,που τότε ήταν 90 ετών.

Απολυτίκιο.Ήχος δ' Ταχύ προκατάλαβε.
Θεώ εκ νεότατος,ανατεθείς ιερώς,κτιστών την προσπάθειαν,απεβδελύξω στερρώς, Θεόκτιστε Όσιε,όθεν της ησυχίας,διαλάμψας τοις τρόποις,ώφθης των Μοναζόντων,ακριβής παιδοτρίβης.Και νυν τους προσιόντας σοι,Πάτερ κυβέρνησαν.

Ο Άγιος Ιωάννης του Ρώστωφ (Ρώσος) (Δια Χριστόν σαλός)







Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο του Αγίου.

Ο Άγιος Βασιλιάς Κωνσταντίνος ο Νέος "εν τοις Αγίοις Αποστόλοις"


Αυτός φαίνεται, ότι είναι ο τέταρτος γιος του βασιλιά Ηρακλείου,που βασίλευσε το έτος 641 και ο όποιος,από άλλους μεν καλείται Κωνσταντίνος Ηράκλειος,από άλλους δε, Κωνσταντίνος ο νέος.Αυτός ήταν πολύ πιστός βασιλιάς και βασίλευσε έξι μήνες.Κατά τον Μελέτιο,ο βασιλιάς αυτός δηλητηριάστηκε.

Η Αγία Βασίλισσα

Υπήρξε το καύχημα της Εκκλησίας της Νικομήδειας,κατά τον διωγμό των Χριστιανών επί Διοκλητιανού.Καταγγέλθηκε σαν χριστιανή,που αποσπούσε νεαρές ειδωλολάτρισσες από την πολυθεΐα και οδηγήθηκε μπροστά στον ηγεμόνα Αλέξανδρο.Εκεί η Βασίλισσα ομολόγησε χωρίς κανένα δισταγμό,ότι είναι χριστιανή και λατρεύει τον ένα και αληθινό Θεό.Μαστιγώθηκε σκληρά και στη συνέχεια ο ηγεμόνας διέταξε και την έριξαν μέσα στη φωτιά.Αλλά με θαυματουργικό τρόπο η Βασίλισσα,βγήκε από τη φωτιά άθικτη.Οι ειδωλολάτρες,θεώρησαν πώς αυτό ήταν μαγική ενέργεια και έτσι την έριξαν για τροφή σε δύο πεινασμένα λιοντάρια.Η Βασίλισσα όμως,δια της προσευχής προς τον Θεό,έκανε τα δύο λιοντάρια να σταθούν σαν ήμερα αρνιά μπροστά της.Τότε έγινε και το μεγαλύτερο θαύμα.Άνοιξαν τα πνευματικά μάτια του ηγεμόνα Αλεξάνδρου και έπεσε μετανοημένος στα πόδια της Βασίλισσας και ζήτησε απ'αυτή να τον κατηχήσει στη χριστιανική πίστη.Η Βασίλισσα,χαρά γεμάτη,τον παρέπεμψε στον επίσκοπο Νικομήδειας Αντώνιο,ο όποιος κατήχησε και βάπτισε τον Αλέξανδρο χριστιανό.Ευτυχισμένος πλέον ο Αλέξανδρος,ζήτησε δια της προσευχής από τον Θεό να τον πάρει όσο γίνεται σύντομα κοντά Του,και η δέησή του εισακούστηκε.Μετά από λίγο καιρό,ο Κύριος δέχτηκε και την ψυχή της Βασίλισσας.Το δε τίμιο λείψανο της,τάφηκε από τον επίσκοπο Αντώνιο,κοντά σε μία πέτρα,από την οποία άλλοτε,μετά από προσευχή της,είχε αναβλύσει νερό.

Ο Άγιος Χαρίτων




Μαρτύρησε,αφού τον έριξαν μέσα σε λάκκο με βραστό ασβέστη.






Ο Άγιος Αρχοντίων



Μαρτύρησε δια λιμού (ονομασία κάποιου θηρίου).







Ο Άγιος Πέτρος του Ούγγλις,Ιερεύς (Ρώσος) (Δια Χριστόν σαλός)



Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο του Αγίου.







Ο Άγιος Ζήνων



Αφού τον έριξαν μέσα σ'ένα καζάνι με βραστό μολύβι,απεβίωσε μαρτυρικά.

Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2009

Ο Άγιος Μάμας

Στη Βασιλεία του Χριστού κάθε ηλικία έχει να επιδείξει τους αντιπροσώπους της.
Γιατί κάθε ηλικία έχει προσφέρει σ'Αυτόν ότι διαλεχτό κι υπέροχο έχει να παρουσιάσει.Κι η εφηβική ηλικία, που είναι η πιο δύσκολη στη ζωή του ανθρώπου,έχει να προβάλει τους δικούς της.
Ο άγιος Μάμας είναι ένας απ'αυτούς.Διαλεχτός στους διαλεχτούς κι ωραίος στους ωραίους αποτελεί μια απ'τις πιο αγαπητές κι ηρωικές μορφές της Εκκλησίας μας των τριών πρώτων αιώνων.
Οι γονείς του Θεόδοτος και Ρουφίνα ζούσαν στη Γάγγρα της Παφλαγονίας και ήσαν χριστιανοί με μεγάλη κοινωνική θέση.
Την εποχή αυτή ο αυτοκράτορας Αυρηλιανός κίνησε σκληρό διωγμό ενάντια στους χριστιανούς (270-275 μ.Χ.).
Μεταξύ των πρώτων συνελήφθη ο Θεόδοτος κι αφού ανακρίθηκε κι ομολόγησε τον Χριστό, ρίχτηκε στις φυλακές της Καισαρείας.
Η σύζυγος του,η ενάρετη Ρουφίνα,σαν έμαθε τη φυλάκιση του συντρόφου της, αν και ήταν ετοιμόγεννη,έτρεξε να τον συναντήσει.Εκεί με παρρησία ομολόγησε και αυτή την πίστη του Χριστού,που φλόγιζε την καρδία της,με αποτέλεσμα να κλεισθεί στη φυλακή.
Δύο αδελφές ψυχές,ευγενικές κι αγαπημένες,ενωμένες στη χαρά και στον πόνο.Μια νύχτα η Ρουφίνα εκεί στη σκοτεινή κι υγρή φυλακή,έφερε στον κόσμο το παιδάκι της.Η καρδιά της σκίρτησε από χαρά.Αλλά μόνο για μια στιγμή.Όταν πήρε το παιδάκι της να το δείξει στον σύζυγο της,τον καλό Θεόδοτο, τον βρήκε νεκρό.Τα μαρτύρια τα πολλά που δοκίμασε για την πίστη και την αγάπη του Χριστού,τον οδήγησαν πρόωρα στον θάνατο.Η πονεμένη μάνα με συντριβή ψυχής έβαλε το παιδί στην αγκαλιά του, γονάτισε δίπλα του κι έκαμε με δάκρυα την προσευχή της.Ύστερα έγειρε δίπλα του για να μη σηκωθεί ποτές.Την ίδια νύχτα παρέδωσε κι αυτή το πνεύμα.Η ψυχή της πέταξε κοντά στον Χριστό,που αγάπησε με την καρδιά της.Τα βάσανα και οι ταλαιπωρίες της φυλακής την οδήγησαν τόσο γρήγορα στον ουρανό,κοντά στον μάρτυρα σύζυγο της.
Και το παιδί της; Ορφανό,πεντάρφανο μένει τώρα!Τι άραγε θα γίνει;Την απάντηση δίνει το πνεύμα του θεού!"Ορφανόν και χήραν αναλήψεται".Το ορφανό και τη χήρα τα παίρνει υπό την προστασία του ο Θεός.Και να!
Μια ευσεβής γυναίκα,η Αμμία Ματρώνα οδηγημένη από ένα άγγελο πηγαίνει στη φυλακή. Παίρνει τα λείψανα των μαρτύρων γονιών και τα ενταφιάζει με σεβασμό.Ύστερα παίρνει στο σπίτι και το παιδί κι αναλαμβάνει με προθυμία και στοργή την ανατροφή του.Από τα πρώτα ψελλίσματά του "μάμα-μάμα" του έδωκε το όνομα Μάμας.Κοντά στην καινούργια μανούλα του το παιδί μεγάλωσε με της πίστης τ'άγιο "κι άφθαρτο μάννα".Και το τίμησε. Όχι μόνο ο ίδιος από παιδί αγωνιζόταν να ζει τη χριστιανική ζωή,αλλά και φρόντιζε τα όσα μάνθανε,να τα διδάσκει και στα παιδιά της ηλικίας του.Υπεράξιο παιδί αξίων γονιών, μα κι υπέροχης θετής μητέρας του.
Η διαγωγή αυτή και ο ζήλος του μικρού ιεραποστόλου δεν άργησαν να γίνουν γνωστά. Κάποια μέρα μερικοί εχθροί της πίστεως τον έπιασαν και τον οδήγησαν μπροστά στον σκληρό ηγεμόνα Δημόκριτο.Εκείνος,σαν είδε το παιδί,προσπάθησε με κολακείες στην αρχή κι απειλές αργότερα να τον μεταπείσει από τις αρχές και την πίστη του.Μα δεν μπόρεσε.Όλες του οι προσπάθειες πήγαν χαμένες. Τότες άρχισαν τα βασανιστήρια.Το ξύλο,το πλήγωμα του κορμιού με σιδερένια νύχια,το κάψιμο των πληγών με αναμμένες λαμπάδες και τέλος το ρίξιμο στη θάλασσα με μια σιδερένια σφαίρα δεμένη στον λαιμό.
Το αποτέλεσμα;Μηδέν!
Οι βάρβαρες πράξεις του χριστομάχου πήγαν άδικα.Η σφαίρα κόπηκε και το παιδί με τη βοήθεια ενός Αγγέλου βγήκε στη στεριά κι ανέβηκε σ'ένα βουνά της Καισαρείας."Άλλαι μεν βουλαί ανθρώπων,άλλα δε Θεός κελεύει".Στο μέρος αυτό ο πιστός κι ηρωικός Μάμας έζησε μέχρι τα δεκαπέντε του χρόνια με συντροφιά τα λιοντάρια και τ'άλλα άγρια ζώα. Τα εξημέρωσε και τα εβοσκούσε και τ'άρμεγε για να τρέφεται,μα και να φιλοξενεί κι εκείνους που τον επισκέπτονταν,για ν'ακούσουν τα λόγια του και να διδαχθούν.
Δεν πέρασε όμως πολύς καιρός κι η παρουσία του φλογερού κι αληθινά πιστού εφήβου έγινε και πάλι γνωστή.Για δεύτερη φορά οι εχθροί του Χριστού πήγαν και τον έπιασαν.Για άλλη μια φορά τα μαρτύρια επαναλήφθηκαν σκληρότερα κι αγριότερα.Μα και αυτή τη φορά τίποτα δεν έκαμαν.Ο μάρτυρας έμεινε και τώρα άκαμπτος.Καμιά δύναμη δεν στάθηκε ικανή να τον λυγίσει και να τον αλλάξει.Ούτε οι δελεαστικές υποσχέσεις,ούτε κι οι απειλές,μα ούτε και το ξέσχισμα του κορμιού,ούτε και το αναμμένο καμίνι.Ο νεαρός μάρτυρας με το χαμόγελο στα χείλη τα αντιμετώπισε όλα ψάλλοντας μαζί με τον απόστολο Παύλο τα λόγια της παρρησίας και της βαθιάς πίστεως:"Τις ημάς χωρίσει από της αγάπης του Χριστού;Θλίψις ή στενοχώρια ή διωγμός ή λιμός ή γυμνότης ή κίνδυνος ή μάχαιρα"; Και την απάντηση την έδινε πάλιν ο ίδιος επαναλαμβάνοντας μ'απόλυτη πεποίθηση του Αποστόλου τα λόγια:"Πέπεισμαι ότι ούτε θάνατος ούτε ζωή ούτε άγγελοι ούτε αρχαί ούτε δυνάμεις ούτε ενεστώτα ούτε μέλλοντα ούτε ύψωμα ούτε βάθος ούτε τις κτίσις ετέρα δυνήσεται ημάς χωρίσαι από της αγάπης του Θεού της εν Χριστώ Ιησού τω Κυρίω ημών" (Ρωμ. η' 35-39).Καμιά δύναμη ούτε κι ο θάνατος δεν μπορεί να με αποσπάσει από σένα, Χριστέ μου.Ναι!Ούτε κι ο θάνατος.Και το απέδειξε.
Τα βασανιστήρια συνεχίστηκαν.Μα ο δεκαπεντάχρονος έφηβος έμεινε αλύγιστος. Ταπεινωμένος και ντροπιασμένος ο ασεβής ηγεμόνας από το θάρρος και την αντοχή του έδωσε διαταγή να τον θανατώσουν.Κι ο δήμιος με μια σιδερένια τρίαινα (τρικάνι) τον κτύπησε στην κοιλιά.Ο γενναίος αθλητής έπεσε κάτω κι αφήκε την αγνή ψυχή του να πετάξει κοντά σ'Εκείνον,που αγάπησε και πόθησε και λάτρεψε,μα και κοντά στους μάρτυρες γονείς.Σύντομη υπήρξε η ζωή του.Σύντομη αλλά μεγαλειώδης και παραδειγματική.Νέος ήταν κι αυτός.Ναι!Νέος,στην άνοιξη της ζωής,με δυσκολίες και προβλήματα και πειρασμούς.Όμως δεν παρασύρθηκε.Δεν πλανήθηκε.Δεν λύγισε.Έμεινε πιστός κι ακλόνητος στις αρχές του μέχρι θανάτου.Για να διδάσκει.Και να δείχνει τον δρόμο σε όσους νοσταλγούν και ποθούν και θέλουν να ζήσουν μια ζωή ανώτερη.Μια αληθινή ζωή.
Στην Κύπρο ο άγιος Μαμάς είναι ένας πολύ σεβαστός και δημοφιλής άγιος,Πολλοί ναοί και παρεκκλήσια,μα και χωριά φέρουν το όνομα του (Σ όλη την Κύπρο 66 ναοί περίπου είναι αφιερωμένοι στον Άγιο Μάμα)..Αλλά και πολλές κυπριακές παραδόσεις κυκλοφορούν μεταξύ του λαού γύρω από την άγια μορφή του.Μια τέτοια παράδοση που δημιουργήθηκε, όπως φαίνεται,κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας,δίνει μια πολύ όμορφη ερμηνεία της εικονογράφησης του αγίου, καβάλα σ'ένα λιοντάρι και μ'ένα αρνί στα χέρια.Σύμφωνα με τη σχετική παράδοση ο άγιος Μάμας ήταν ένας φτωχός ερημίτης,που ζούσε σε μια σπηλιά κοντά στην κωμόπολη Μόρφου.Μια χρονιά οι φοροθέτες τον έβαλαν να πληρώσει βαρύ κεφαλικό φόρο.Επειδή ο Άγιος αρνιόταν,κλήθηκε από τον διοικητή σε απολογία.Στον δρόμο που ερχόταν μαζί με τη συνοδεία των στρατιωτών που τον βρήκαν και τον ακολουθούσαν,ένα λιοντάρι πετάχτηκε μπροστά τους κι άρπαξε ένα αρνί,που κυνηγούσε.Ο Άγιος έκαμε νόημα στο θηρίο να σταματήσει,και ν' αφήσει το θύμα του.Το λιοντάρι υπάκουσε.Σταμάτησε με μιας,κι άρχισε να κουνάει την ουρά του, για να δείξει την υποταγή του.Ο αθλητής,κουρασμένος όπως ήταν από την οδοιπορία,πήρε το αρνί στα χέρια κι αφού καβαλίκεψε το θηρίο συνέχισε τον δρόμο του προς το Διοικητήριο...Όταν ο Διοικητής αντίκρυσε το απίθανο αυτό θέαμα,έδωκε διαταγή ν'αφήσουν ελεύθερο τον αθλητή και να τον απαλλάξουν απ'τη φορολογία σ'όλη του τη ζωή.Ο Άγιος αφήκε το αρνί σαν δώρο στον Διοικητή κι έφυγε.
Μια άλλη παράδοση αναφέρει,πώς το άγιο λείψανο του μάρτυρα μεταφέρθηκε στην Κύπρο από τη Μ.'Ασία και τάφηκε στη Μόρφου.Ένας μεγαλοπρεπής ναός κτίστηκε δίπλα στη λάρνακα που φιλοξένησε το άγιο λείψανο του και πολλά θαύματα γίνονται κάθε φορά σε όσους με πίστη καταφεύγουν στη χάρη του.Η φήμη του αγίου ως θαυματουργού είναι πολύ πλατιά διαδεδομένη στο νησί μας.Ο Λεόντιος Μαχαιράς (Κύπριος χρονογράφος του ΙΕ' αιώνος).στο χρονικό του λέει γι' αυτόν χαρακτηριστικά:"Άν ήτουν να γράψω ταις γιάσεις του ως του νάζουν δεν έφταναν". Κάθε χρόνο στις 2 του Σεπτέμβρη πλήθη χριστιανών τρέχουν να τιμήσουν τον μάρτυρα με πανηγυρικές λειτουργίες κι αγρυπνίες.Η μεγαλύτερη όμως τιμή,που μπορούμε όλοι να του προσφέρουμε είναι να μιμηθούμε το παράδειγμα του.Μας φαίνεται δύσκολο;Ναι! Μπορεί να'ναι.Εδώ όμως βρίσκεται το αληθινό μεγαλείο.

Απολυτίκιο Ήχος δ’.
Ο μάρτυς σου Κύριε,εν τη αθλήσει αυτού το στέφος εκομίσατο της αφθαρσίας,εκ σου του Θεού ημών έχων γαρ την ισχύν σου,τους τυράννους καθείλεν έθραυσε και δαιμόνων,τα ανίσχυρο θράση.Αυτού ταις ικεσίαις,Χριστέ ο Θεός,σώσον τας ψυχάς ημών.

Έτερον Απολυτίκιο Ήχος α’.
Της Παφλαγόνου το κλέος,και Γαγγραίων το στήριγμα,φύλαξ και φρουρός των Κυπρίων, ανεδείχθης,Μαμά ένδοξε.Την Θάλασσαν διήλθες ώσπερ ζων,και ταύτης τρικυμίας χαλινών, θαυμασίως λάρνακα σου,Μόρφου τη πάλει,Μάρτυς κατεστήριξας,διό εν τη μνήμη σου,σοφέ, ευώδες μύρον βρύει εξ αυτής.Δόξα Θεώ τω ενεργούντι,δια σου πάσιν ιάματα.


Κοντάκιον.Ήχος γ’.Η Παρθένος σήμερον.
Εν τη ράβδω Άγιε,τη εκ Θεού σοι δοθείση,τον λαόν σου ποίμανον,επί νομάς ζωηφόρους, θήρας δε,τους αοράτους και ανημέρους,σύντριψον,υπό τους πόδας των σε υμνούντων,ότι πάντες οι εν κινδύνοις,προστάτην Μάμα,θερμόν σε κεκτήμεθα.

Ο Άγιος Ιωάννης ο Νηστευτής

Ο Άγιος Ιωάννης ο Νηστευτής Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως,γεννήθηκε στην Κων/λη.Από μικρός, διακρίθηκε για την σπάνια εγκράτειά του και για τον από φυσικό του έρωτα,προς την νηστεία.(Γι'αυτό ονομάστηκε Νηστευτής).Η καρδιά του ήταν δοσμένη στα Θεία,διάβαζε κάθε μέρα την Αγία Γραφή,διάφορα εκκλησιαστικά βιβλία,πλουτίζοντας τις γνώσεις του. Χειροτονήθηκε διάκονος από τον Πατριάρχη Ιωάννη τον Γ'.Αργότερα έγινε πρεσβύτερος και μετά το θάνατο του Πατριάρχη Ευτύχιου,εκλέχτηκε διάδοχός του.Πέθανε 2 Σεπτεμβρίου του 595 και το λείψανό του τάφηκε στο ναό των Αγ.Αποστόλων.

Απολυτίκιο.Ήχος δ'.Ταχύ προκατάλαβε.
Χρισθείς θείω χρίσματι,της Εκκλησίας ποιμήν,Θεώ Ιεράτευσας,αγγελικώς επί γης, Ιωάννη Πατήρ ημών συ γαρ δια νηστείας,σεαυτόν εκκαθάρας,κάθαρσιν των πταισμάτων,τω σω λόγω παρέχεις,τοις πόθω Ιεράρχα θερμώς σοι προστρέχουσι.

Οι Άγιοι Αειθαλάς & Άμμων (ή Αμμούν)

Ήταν από την Αδριανούπολη της Θράκης και εργάζονταν με θερμότατο ζήλο για την εξάπλωση της πίστης του Ιησού Χρίστου.Παροιμιώδης δε ήταν και η φιλανθρωπία τους,με την οποία ευεργετούσαν και χριστιανούς και ειδωλολάτρες.Το τελευταίο όμως αυτό, συντελούσε πολύ στη μεταβολή των ειδωλολατρών προς την αλήθεια του Ευαγγελίου.Ο έπαρχος Βάβδος,όταν πληροφορήθηκε τη δράση αυτή του Αειθαλά και του Άμμων,διέταξε τη σύλληψη τους.Και,επειδή αρνήθηκαν να θυσιάσουν στα είδωλα,τους θανάτωσαν με χτυπήματα σκληρότατα,με μαστίγια από νεύρα βοδιών.

Οι Δίκαιοι Ιερείς Ελεάζαρ και Φινεές

Ήταν ιερείς των Εβραίων.Ο μεν Ελεάζαρ ήταν τρίτος γιος του Ααρών,ο δε Φινεές ήταν γιος μεν του Ελεάζαρ,εγγονός δε του Ααρών.Και ο μεν Ελεάζαρ ήταν επιτηρητής της Σκηνής (του Μαρτυρίου) (Αριθμ.δ',16).Ο δε Φινεές,για το ζήλο που έδειξε θανατώνοντας τον Ζαμβρί και τη Χασβί τη Μαδιανίτιδα,διότι αναίσχυντα εκπορνεύονταν προσβάλλοντας τον Μωυσή και τη συναγωγή των υιών Ισραήλ,έλαβε τη διαθήκη αιωνίου Ιεροσύνης (Αριθμ. κε',11-13).

Ο Άγιος Διομήδης



Μαρτύρησε,αφού θανατώθηκε σπαθιζόμενος.








Ο Άγιος Ιουλιανός




Θανατώθηκε αφού τον χτύπησαν με ξύλο στο κεφάλι και έτσι ένδοξα μαρτύρησε.





Ο Άγιος Φίλιππος (ή Θεόδοτος ή Θεόδωρος)


Μαρτύρησε δια ξίφους.



Ο Άγιος Ευτυχιανός


Μαρτύρησε,αφού τον έψησαν ζωντανό πάνω σε σχάρα.




Ο Άγιος Ησύχιος




Μαρτύρησε δια απαγχονισμού.






Ο Άγιος Λεωνίδης




Μαρτύρησε δια πυρός.






Ο Άγιος Ευτύχιος




Μαρτύρησε δια σταυρικού θανάτου.






Ο Άγιος Φιλάδελφος



Οι Συναξαριστές για τον τρόπο του μαρτυρίου του αναφέρουν:"λίθω τον τράχηλον βαρυνθείς τελειούται".






Ο Άγιος Μελάνιππος



Μαρτύρησε δια πυρός.







Η Αγία Παρθαγάπη



Μαρτύρησε δια πνιγμού μέσα στη θάλασσα.

Τρίτη 1 Σεπτεμβρίου 2009

Οι Αγίες 40 Παρθένες και Ασκήτριες

Αδαμαντίνη,Καλλιρρόη,Χαρίκλεια,Πηνελόπη,Κλειώ,Θάλεια,
Μαριάνθη,Ευτέρπη,Τερψιχόρη,Ουρανία,Κλεονίκη,Σαπφώ,Ερατώ,Πολύμνια, Δωδώνη,Αθηνά,Τρωάδα,Κλεοπάτρα,Κοραλία,Καλλίστη,Θεονόη,Θεανώ,Ασπασία,Πολυνίκη,Διόνη, Θεοφάνη,Ερασμία,Ερμηνεία,Αφροδίτη,Μαργαρίτα,Αντιγόνη,Πανδώρα,Χάιδω,Λάμπρω,Μόσχω, Αρηβοΐα,Θεονύμφη,Ακριβή,Μελπομένη,Ελπινίκη και Αμμούν ο διδάσκαλος αυτών.
Ο Αμμούν ή Άμμων ήταν Διάκονος στην Αδριανούπολη της Θράκης και διδάσκαλος 40 ασκητριών παρθένων. Αυτόν λοιπόν,ο ηγεμόνας της Αδριανούπολης Βάβδος,επειδή δεν δεχόταν να θυσιάσει στα είδωλα,παρέπεμψε μαζί με τις 40 μαθήτριες του στον Λικίνιο τον άρχοντα της Θράκης.
Αυτός,αφού τις βασάνισε σκληρά,τις μεν πρώτες δέκα έκαψε ζωντανές, τις δε επόμενες οκτώ αποκεφάλισε,τις επόμενες δέκα σκότωσε με ξίφος,αφού τις χτύπησε στο στόμα και την καρδιά και τις υπόλοιπες δώδεκα θανάτωσε με μαχαίρια και πυρακτωμένα σίδερα στο στόμα.Τον δε Αμμούν θανάτωσε,αφού του έβαλε πυρακτωμένη καλύπτρα στο κεφάλι(άλλοι αναφέρουν ότι,κατόπιν τον αποκεφάλισε).Όσον άφορα δε τα ονόματα των 40 Αγίων Παρθένων,τα παραθέτουμε με επιφύλαξη,διότι ορισμένα απ'αυτά π.χ.Χάιδω,Λάμπρω κ.λ.π.ανήκουν σε ονομασίες μεταγενεστέρων αιώνων (16ου-18ου) και όχι σ'αυτές των πρώτων αιώνων μ.Χ. που μαρτύρησαν οι Αγίες.

Οι Άγιοι Εύοδος,Καλλίστη,Αγαθοκλεία και Ερμογένης (εορτή Αγαθοκλεία)

Ήταν αδέλφια, και η ανεύρεση της αλήθειας ήταν ο μεγάλος τους πόθος.Και ο Θεός τους ελέησε,αξιώνοντας τους να ακούσουν το κήρυγμα των αποστόλων,από το όποιο ελκύστηκαν στο φως και τη ζωή του Χριστού.Από τότε η ζωή τους, στάθηκε ζηλευτή πίστεως και αγαθοεργίας.Έδιναν άφθονη βοήθεια σε χήρες,ορφανά,και ανέπτυξαν μεταξύ τους ευγενή και ιερή άμιλλα,ποιος να φέρει περισσότερες ψυχές μέσα ατό ψυχοσωτήριο λιμάνι της χριστιανικής Εκκλησίας.Και κατόρθωσαν πολλά.Την πίστη τους αυτή,επισφράγισαν και δια του μαρτυρίου.Όταν συνελήφθησαν,ομολόγησαν ότι άνηκαν στη χριστιανική Εκκλησία και ότι αυτό αποτελούσε καύχημα τους περισσότερο και από το αν είχαν κάποιο στέμμα στο κεφάλι τους.Μάταια ζήτησαν να τους δελεάσουν με υποσχέσεις και να τους εκβιάσουν με απειλές.Τα αδέλφια ενθαρρύνονταν μεταξύ τους, με ανώτερα πνευματικά λόγια.Έτσι και των τριών τα κεφάλια,κόπηκαν με το ξίφος.Και τα αδέλφια κατά σάρκα, στάθηκαν αδέλφια δια της πνευματικής αναγεννήσεως και στο μαρτυρικό θάνατο και στην κληρονομιά των αιωνίων αγαθών.

Ο Όσιος Συμεών ο Στυλίτης (εορτή Συμεών)

Ο όσιος Συμεών ο στυλίτης (ο πρεσβύτερος ή «ο εν τη μάνδρα»),που τιμάται από την Εκκλησία μας την 1η Σεπτεμβρίου,είναι ο πρώτος γνωστός μοναχός που ασκήτεψε πάνω σε στύλο.Γεννήθηκε γύρω στα 389 στο χωριό Σισάν,στα όρια Συρίας και Κιλικίας.Ήταν βοσκός των πατρικών προβάτων,όταν γνώρισε κάποιους ασκητές, πόθησε εξαιτίας τους τη μοναχική ζωή και ήρθε σ'ένα μοναστήρι,στο χωριό Τελεδάν,όπου έζησε δέκα χρόνια (403-413) με αυστηρότατη άσκηση.Ύστερα έζησε έγκλειστος τρία χρόνια σε μια σπηλιά, κοντά στην Αντιόχεια και στη συνέχεια πήγε στο χωριό Τελάνισσο,όπου ασκήθηκε αλλά τρία χρόνια σ'ένα σπιτάκι.Τέλος,αποσύρθηκε στην κορυφή ενός λόφου και περιορίσθηκε σ' έναν μικρό κυκλικό περίβολο («μάνδρα»),φτιαγμένο με μιαν αλυσίδα είκοσι πήχεων.
Η απίθανη αυστηρότητα της ζωής του και το θαυματουργικό χάρισμα συγκέντρωναν γύρω του πλήθη ανθρώπων,που του προξενούσαν μεγάλη ενόχληση.Για αυτό άρχισε ν' ανεβαίνει σε στύλους ολοένα και ψηλότεροι.Ο τελευταίος,όπου έζησε πάνω από είκοσι χρόνια,είχε ύψος 16 - 18 μ.Ο όσιος αφιέρωνε το μεγαλύτερο μέρος του εικοσιτετραώρου στην προσευχή. Έτρωγε ελάχιστα.Ήταν συνεχώς όρθιος,χωρίς προφύλαξη από τον ήλιο,τη βροχή, τον άνεμο ή το κρύο.Δυο φορές την ήμερα διέκοπτε τον ασκητικό του κανόνα και νουθετούσε το λαό,μεριμνούσε για τούς αρρώστους και τούς δυστυχισμένους,έκανε συμβιβασμούς διαφορών,έλυνε προβλήματα και μετέστρεφε στη χριστιανική πίστη τούς αλλόδοξους που πρόστρεχαν σ'αυτόν μαζί με τούς χριστιανούς απ'όλα τα σημεία τής Ανατολής και τής Δύσης.Κοιμήθηκε το 459 και κηδεύτηκε από τον πατριάρχη Αντιόχειας Μαρτύριο στη μεγάλη εκκλησία της Αντιόχειας.
Στο εκπληκτικό Ιεραποστολικό έργο,που,όσο κι αν φαίνεται απίστευτο,πραγματοποίησε από την κορυφή του στύλου του ο αυστηρός αυτός ασκητής,θα αναφερθούμε στις επόμενες γραμμές,σταχυολογώντας τα σχετικά αποσπάσματα από την «Φιλόθεο Ιστορία» του Θεοδώρητου Κύρου,τον ελληνικό βίο του οσίου,γραμμένο από τον μαθητή του Αντώνιο,και τον συριακό βίο του.
Η φήμη του οσίου απλώθηκε γοργά παντού.Όλοι,κι από τα κοντινά κι από τα μακρινά μέρη,έτρεχαν κοντά του.Άλλοι έφερναν παράλυτους,άλλοι ζητούσαν να γιατρέψει αρρώστους,άλλοι παρακαλούσαν να μεσιτέψει στο Θεό για ν'αποκτήσουν παιδιά.Μετά την ικανοποίηση των αιτημάτων τους,έφευγαν γεμάτοι χαρά.Και διαλαλώντας τις ευεργεσίες που δέχτηκαν,έστελναν στον όσιο πολύ περισσότερους ανθρώπους,που ζητούσαν κι εκείνοι τα ίδια.Έτσι,καθώς άρχισαν να καταφθάνουν από κάθε στράτα σαν ποτάμια οι προσκυνητές,σχηματίστηκε σ'αυτόν τον τόπο ένα ανθρώπινο πέλαγος,που δεχόταν από παντού ποτάμια!Όχι μόνο ντόπιοι ούτε μόνο Χριστιανοί,αλλά και Ισμαηλίτες και Πέρσες και Αρμένιοι και Ίβηρες και Ομηρίτες κι εκείνοι που κατοικούν ακόμα πιο βαθιά μαζεύονταν στο ασκητήριο του οσίου.Ήρθαν και πολλοί που κατοικούσαν στα πέρατα της Δύσης,Ισπανοί και Βρετανοί και Γαλάτες.Όσο για την Ιταλία,λένε πως ο Συμεών είχε γίνει τόσο περιβόητος εκεί,ώστε κρεμούσαν μικρές εικόνες στις εισόδους όλων των εργαστηρίων,για να παίρνουν απ'αυτές προστασία και ασφάλεια.
Ήταν αμέτρητοι, λοιπόν, όσοι έφταναν και ζητούσαν να τον αγγίξουν,ν'ακουμπήσουν μόνο την άκρη του δερμάτινου χιτώνα του,πιστεύοντας πως έτσι θα έπαιρναν κάποια ευλογία. Ο άγιος,όμως,ένιωθε πως δεν ήταν άξιος ν'απολαμβάνει τέτοια τιμή.Τον κούραζαν, άλλωστε,όλα αυτά.Έτσι,σοφίστηκε ν'ανέβει σ'έναν στύλο.Το ύψος του ήταν στην αρχή μικρό, έξι πήχες. Αργότερα ανέβηκε σε άλλον πιο ψηλό,ύστερα σε ψηλότερο και τέλος σ' έναν που έφτανε τις τριάντα έξι πήχες.Γιατί το έκανε αυτό;Επειδή λαχταρούσε να πετάει στα ουράνια,ελεύθερος από καθετί γήινο.Και επειδή,φωτισμένος από το Θεό, στόχευε στην ωφέλεια και τη σωτηρία πολλών ψυχών.Βλέπετε,όσοι δεν πείθονται με λόγια και δεν ανέχονται τα κηρύγματα,σαγηνεύονται από τα παράδοξα θεάματα.Το παράδοξο τραβάει όλους και τους αναγκάζει να το προσέξουν,προετοιμάζοντας τους έτσι και στο να διδαχθούν.Έτσι έγινε και με τον όσιο Συμεών.Το παράδοξο θέαμα που παρουσίαζε ανεβασμένος σ'έναν ψηλό στύλο,τραβούσε αμέτρητους περιέργους,που ήθελαν να πληροφορηθούν γιατί απομακρύνθηκε από τον κόσμο με τέτοιον τρόπο.Με την αφορμή αυτή ο όσιος τους δίδασκε και τούς κήρυσσε το λόγο του Θεού,μεταστρέφοντας πολλούς από την απιστία στην πίστη και από τα έργα της ανομίας στα έργα της ευσέβειας.Ίβηρες και Αρμένιοι και Πέρσες,όπως είπαμε,απαρνιόντουσαν κάτω απ'το στύλο την προγονική τους πλάνη και δέχονταν την θεία αλήθεια με το άγιο βάπτισμα.Οι Ισμαηλίτες,μάλιστα, έφταναν σε ομάδες,διακόσιοι,τετρακόσιοι,κάποτε και χίλιοι.Με βοή αποκήρυσσαν την πατρική τους θρησκεία,έσπαζαν τα είδωλα που λάτρευαν πρώτα,εγκατέλειπαν μια για πάντα τα μυστηριώδη όργια τής Αφροδίτης και απολάμβαναν τα θεία μυστήρια του Χριστού,αφού άκουγαν από το αγιασμένο στόμα του στυλίτη σωτήριες διδαχές.
Ο Θεοδώρητος Κύρου, σύγχρονος και γνώριμος του οσίου, περιγράφει συνοπτικά το κοινωνικό και αποστολικό έργο του:«Νουθετώντας (το λαό) δυο φορές την ήμερα, πλημμυρίζει τ'αυτιά των ακροατών με τα χαριτωμένα λόγια του και τους προσφέρει όσα το Άγιο Πνεύμα διδάσκει.Προτρέπει να στρέφουν το βλέμμα στον ουρανό,να πετάνε αφήνοντας τη γη και να οραματίζονται τη βασιλεία των ουρανών,να φοβούνται την κόλαση και να περιφρονούν τα γήινα, προσμένοντας τη μέλλουσα ζωή.Μπορεί να τον δεις να δικάζει,βγάζοντας σωστές και δίκαιες αποφάσεις.Όλα αυτά τα κάνει μετά την ακολουθία της ενάτης ώρας.Γιατί όλη τη νύχτα και τη μέρα,ως την ενάτη ώρα προσεύχεται.Ύστερα από την ενάτη ώρα,προσφέρει πρώτα τη θεία διδαχή σ'όσους βρίσκονται εκεί,και στη συνέχεια ακούει το αίτημα του καθενός.Και αφού θεραπεύσει μερικούς,λύνει τις διαφορές όσων φιλονικούν.Γύρω στη δύση του ήλιου αρχίζει πάλι να προσεύχεται.Δεν παραμελεί όμως,να φροντίζει και για τις άγιες Εκκλησίες.Άλλοτε πολεμάει την πλάνη των ειδωλολατρών,άλλοτε συντρίβει τη θρασύτητα του Ιουδαίων,άλλοτε διαλύει τις ομάδες των αιρετικών.Και όλα τούτα τα κατορθώνει είτε στέλνοντας γράμματα στο βασιλιά,είτε εμπνέοντας στους άρχοντες το ζήλο για το Θεό,είτε παρακινώντας και τους επισκόπους ακόμα να φροντίζουν περισσότερο για το ποίμνιο».
Αξίζει,όμως,να διηγηθούμε,ενδεικτικά, μερικά από τα θαύματα του οσίου Συμεών,που είχαν ως αποτέλεσμα τη μεταστροφή των ευεργετημένων στην αληθινή πίστη.
Κάποτε ένας Σαρακηνός φύλαρχος έφερε στο στυλίτη κάποιον παράλυτο ομόφυλό του και παρακάλεσε για τη θεραπεία του.Ο άγιος του ζήτησε ν'απαρνηθεί την προγονική του ασέβεια.Εκείνος δέχτηκε πρόθυμα.
-Πιστεύει στον Πατέρα και τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα;τον ρώτησε ο ασκητής.
-Πιστεύω,ομολόγησε ο Σαρακηνός.
-Αφοί πιστεύεις,σήκω πάνω!
Ο παράλυτος σηκώθηκε και περπάτησε.
-Τώρα πάρε το φύλαρχο στους ώμους σου!τον πρόσταξε ο όσιος.
Ο γιατρεμένος σήκωσε τον κατάπληκτο φύλαρχο,που ήταν εξαιρετικά μεγαλόσωμος,τον έβαλε στους ώμους του κι έφυγε ενθουσιασμένος,δοξάζοντας τον τρισυπόστατο αληθινό θεό.Σε μια πόλη τής Παλαιστίνης ήταν διοικητής κάποιος ειδωλολάτρης,καμπούρης τόσο, που το κεφάλι του ακουμπούσε στο στήθος του και δεν μπορούσε να περιστραφεί.Κάποιοι φίλοι του,έχοντας ακούσει για τα θαύματα του στυλίτη, τον έφεραν κάτω από το στύλο και παρακάλεσαν για τη θεραπεία του.Μα και ο ίδιος καμπούρης άρχισε να ικετεύει τον όσιο κραυγάζοντας τόσο δυνατά,ώστε Εκείνος δεν μπορούσε να προσευχηθεί για χάρη του στον Κύριο.Ο ειδωλολάτρης,πιστεύοντας πως ο Συμεών είχε δική του θαυματουργική δύναμη,του ζητούσε ν'ακουμπήσει το χέρι του στο κεφάλι του,εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι μ'αυτόν τον τρόπο θα γινόταν καλά αμέσως.Ο όσιος,όμως,του είπε:- Είμαι ένας αμαρτωλός και τιποτένιος άνθρωπος.Το χέρι μου δεν έχει καμιά ξεχωριστή δύναμη. Μόνο αν ευδοκήσει ο Θεός, θα πραγματοποιηθεί η επιθυμία σου,γιατί μόνο αυτός έχει τη δύναμη να θαυματουργεί.Κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να θεραπεύ­σει άλλον,αν ο Κύριος δεν το θέλει.Παραδόσου,λοιπόν,στην παντοδυναμία του αληθινού Θεού,του δημιουργού και κυβερνήτη του κόσμου,και θα ευεργετηθείς.
Τότε ο καμπούρης σταμάτησε να φωνάζει,αφήνοντας τον όσιο να προσευχηθεί απερίσπαστος. Και μόλις Εκείνος τέλειωσε την προσευχή του, το θαύμα έγινε.Ο ταλαίπωρος άνθρωπος ορθώθηκε,στάθηκε ίσια και άρχισε να χοροπηδάει χαρούμενος σαν παιδί.Άνοιξε τότε τις κασέλες,που είχε φέρει μαζί του,και πρόσφερε στον ευεργέτη του ανεκτίμητα χρυσαφικά κι ασημικά.Ο στυλίτης κοίταξε τα δώρα με περιφρόνηση και του είπε:
-Αν θέλεις να μ'ευχαριστήσεις,να δεχτείς το φως της αλήθειας.Να βαπτιστείς,για να πάρεις την άφεση.Κι ακόμα να ελευθερώσεις όλους τούς δούλους σου,για να ελευθερωθεί και η δική σου ψυχή από το ζυγό του σατανά.
Ο γιατρεμένος πρόθυμα έκανε ότι του είπε ο άγιος.Και αργότερα,γεμάτος χαρά και χάρη Θεού,έφυγε για την πόλη του.
Ένας άρχοντας των Περσών ήταν πολύ δυστυχισμένος,γιατί ο μονάκριβος γιος του κειτόταν δεκαπέντε χρόνια παράλυτος.Έστειλε,λοιπόν,στον όσιο τον επίσκοπο της τοπικής Εκκλησίας,με την παράκληση να προσευχηθεί στον Κύριο για τη θεραπεία του παιδιού του.Του έδωσε,μάλιστα,και δυο υφάσματα από πολύτιμο μετάξι με κεντημένους επάνω χρυσούς σταυρούς,για να τα προσφέρει στον στυλίτη.
Ο επίσκοπος διηγήθηκε στο Συμεών το δράμα του παιδιού και του πατέρα του.Ο όσιος σπλαχνίστηκε και είπε στον επίσκοπο:
-Πάρε αυτά τα υφάσματα που έφερες,έτσι διπλωμένα όπως είναι,και πήγαινε στο καλό. Όταν φτάσεις κοντά στην πόλη σας,κατέβα από το ζώο σου,κράτησε τα υφάσματα στο στήθος σου και προχώρησε ως το σπίτι του άρχοντα πεζός και αμίλητος.Μπες μέσα, στάσου πάνω απ'το παιδί σκέπασε το με τα υφάσματα και πες του:Ο αμαρτωλός Συμεών σου παραγγέλλει:Στο όνομα του Κυρίου Ιησού Χριστού,σήκω!".
Ο επίσκοπος έφυγε κι έκανε όπως του υπέδειξε ο όσιος.Μόλις σκέπασε το παιδί με τα υφάσματα,αυτό πετάχτηκε όρθιο και θεραπευμένο.
Ο Πέρσης άρχοντας και ολόκληρη η οικογένειά του ευχαρίστησαν και δόξασαν το Θεό.Και ο επίσκοπος,μετά από σχετικό αίτημά τους,τους κατήχησε και τους βάπτισε.
Κάποιος πλούσιοι από το Σαβά έπασχε από πονοκέφαλο συνεχή και οδυνηρό τόσο,που ένιωσε να του σουβλίζουν κάθε στιγμή το μυαλό.Ανακουφιζόταν λίγο,μόνο όταν χτυπούσε το κεφάλι του πάνω στα δοκάρια των τοίχων του σπιτιού του!
Μόλις έμαθε για τον θαυματουργό στυλίτη,ετοιμάστηκε για το μακρύ ταξίδι και ξεκίνησε,αδιαφορώντας για τον κίνδυνο των θηρίων και των ληστών,που παραμόνευαν εδώ κι εκεί μέσα στην απέραντη έρημο.Σχεδόν έναν ολόκληρο χρόνο ταξίδευε ο άρρωστος.Και όσο πλησίαζε,πράγμα παράδοξο,οι πόνοι του λιγόστευαν.Αντίθετα,όσο κι αν έτρωγε,οι προμήθειές του έμεναν απείραχτες!
Έφτασε επιτέλους στο στύλο του οσίου.Εκείνος,αφού πληροφορήθηκε το πρόβλημά του, ζήτησε να του φέρουν νερό από την κοντινή πηγή.Προσευχήθηκε,το ευλόγησε και πρόσταξε τον άρρωστο να το πιει στο όνομα του Χριστού.Ύστερα,παίρνοντας από το ίδιο νερό,του ράντισε και το κεφάλι.Δεν χρειαζόταν τίποτε άλλο.Ο λίγος πόνος που είχε απομείνει, εξαφανίστηκε κι αυτός.Ο άνθρωπος ευχαρίστησε τον όσιο και δόξασε το Θεό.Ζήτησε, μάλιστα,και να βαπτιστεί.Λίγο αργότερα,φεύγοντας Χριστιανός πια,διαλαλούσε τα μεγαλεία του Κυρίου ως τη μακρινή πατρίδα του.
Ένα παρόμοιο μακρύ ταξίδι έκανε και μια ομάδα από τέσσερις λεπρούς και τρεις δαιμονισμένους,που ξεκίνησαν από τα βάθη της Ανατολής κι έκαναν δεκατρείς μήνες ώσπου να φτάσουν στον όσιο.Και εκείνοι,παρά τη μεγάλη απόσταση, ούτε μια φορά δεν έχασαν το δρόμο,μα ούτε κι οι τροφές ή το νερό τούς έλειψαν καθόλου.
Φτάνοντας κάτω απ' τον στύλο,διηγήθηκαν στον όσιο τα παθήματα τους και ζήτησαν τη βοήθεια του.
-Ο Θεός,αποκρίθηκε Εκείνος,που σου έδειξε το δρόμο να έρθετε ως εδώ,θα σας δώσει και την υγεία σας.
Ζήτησε νερό,το ευλόγησε και τούς το έδωσε να πιουν και να ραντιστούν στο όνομα του Κυρίου.Μόλις το έκαναν,έγιναν και οι επτά καλά!Ύστερα απ'αυτό,αρνήθηκαν τη λατρεία των ειδώλων,βαπτίστηκαν και έφυγαν δοξάζοντας το Θεό.
Κάποτε ήρθαν κάτω απ'το στύλο αντιπρόσωποι των κατοίκων της οροσειράς του Λιβάνου και ανάστατοι είπαν στον όσιο:
- Στον τόπο μας παρουσιάστηκαν κάτι αγρία θηρία,πρωτοφανέρωτα και άγνωστα,που κατασπαράζουν ανθρώπους και ζώα.Πολλές φορές μπαίνουν στα σπίτια,αρπάζουν τα παιδιά και τα καταβροχθίζουν μπροστά στα έντρομα μάτια των μανάδων τους.Ο φόβος και ο θρήνος έχουν απλωθεί παντού.
-Μην παραξενεύεστε για τη συμφορά που σας βρήκε,είπε ο άγιος.Είναι η τιμωρία για τα έργα σας.Οι προγονοί σας εγκατέλειψαν τον αληθινό Θεό,τον πλάστη και ευεργέτη μας, και λάτρεψαν τα βουβά είδωλα.Κι εσείς επιμένετε στην πλάνη αυτή.Τα θηρία σας ταλαιπωρούν με παραχώρηση του Κυρίου,που θέλει να σας οδηγήσει στη μετάνοια και να σας φέρει κοντά Του.Αν όμως δεν έχετε σκοπό να μετανοήσετε,άδικα ήρθατε ως εδώ.Να ζητήσετε τη βοήθεια των ειδώλων που προσκυνάτε!
Εκείνοι τότε έπεσαν στα γόνατα και άρχισαν να παρακαλούν με δάκρυα το στυλίτη:
-Λυπήσου μας!Μεσίτεψε για μας στο Θεό!θα μετανοήσουμε!...
Μαζί τους ικέτευαν τον όσιο και άλλοι,που έτυχε να βρίσκονται εκεί,και τους σπλαχνίστηκαν.
-Μόλις απαρνηθείτε την πλάνη σας,αποκρίθηκε πάνω απ'το στύλο του ο γέροντας και βαπτιστείτε στο όνομα του Χριστού,τότε θα παρακαλέσω τον Κύριο να σας δείξει τη φιλανθρωπία Του.
Μ'ένα στόμα οι ειδωλολάτρες υποσχέθηκαν πως,όταν θα γύριζαν στην πατρίδα τους,θα κατεδάφιζαν αμέσως τα Ιερά των ειδώλων και θα έριχναν στη φωτιά τα ξόανα.
Ο άγιος κατάλαβε πως η μεταστροφή τους ήταν αληθινή.Τούς έδωσε,λοιπόν,ένα κουτάκι με ευλογημένη σκόνη και τούς είπε:-Να πάτε στο καλό!Μόλις φτάσετε στον τόπο σας,να περάσετε απ'όλα τα χωριά.Στην εμπασιά κάθε χωριού,να χώνετε στη γη τέσσερις πέτρες.Και πάνω σε κάθε πέτρα να σχηματίζετε με τούτη τη σκόνη τρεις σταυρούς.Αν υπάρχουν εκεί Χριστιανοί ιερείς, φωνάξτε τους να σας βοηθήσουν και να τελέσουν νυχτερινές λειτουργίες.Τότε ο Θεός θα κάνει το θαύμα Του.Κανένας άνθρωπος δεν θα χαθεί πια από τα θηρία.Επιστρέφοντας στη χώρα τους οι ειδωλολάτρες διαπίστωσαν ότι,από την ώρα που ο Συμεών είχε προσευχηθεί γι'αυτούς,όλα τα θηρία είχαν φύγει από τα χωριά και αποτραβηχτεί στα δάση.Όταν,λοιπόν,έκαναν ότι τούς συμβούλεψε ο όσιος,είδαν τα θηρία να τρέχουν και να έρχονται γύρω από τις πέτρες,ουρλιάζοντας απαίσια.Πολλά έπεφταν και ψοφούσαν επιτόπου.Αλλά έφευγαν αλαφιασμένα και χάνονταν.Σε δέκα μέρες δεν είχε απομείνει κανένα.Πήραν τρία τομάρια από τα ψόφια θηρία και τα έφεραν στον όσιο.Και αφού του διηγήθηκαν το θαύμα,βαπτίστηκαν όλοι κι έγιναν Χριστιανοί.Μια βδομάδα έμειναν εκεί, ακούγοντας τις σοφές διδαχές του πνευματοφόρου στυλίτη,και μετά έφυγαν χαρούμενοι για την πατρίδα τους,δοξάζοντας το Θεό.
Αλλά σταματάμε εδώ τη διήγηση,γιατί τα μεγάλα και θαυμαστά έργα του οσίου Συμεών δεν έχουν τέλος.Όπως σημειώνει ωραιότατα ο Σύρος βιογράφος του,«ποιο στόμα θ' αποτολμούσε να διηγηθεί ή ποιο χέρι θα μπορούσε να γράψει ή ποιο σοφό μυαλό θα μπορούσε να υπολογίσει τις αναρίθμητες ευεργεσίες που έκανε ο Θεός στον κόσμο μέσω του αγίου;Πόσους ανθρώπους,που ήταν μακριά από τον Κύριο,έφερε κοντά Του;Πόσοι πλανεμένοι γύρισαν με τη διδαχή του από την άγνοια στην αληθινή γνώση;Πόσες χιλιάδες και μυριάδες "αλλότριων",χάρη στο κήρυγμά του,έγιναν μέλη τής Εκκλησίας και υποτάχθηκαν στο Χριστό;Ποιος μπορεί να λογαριάσει τις τόσες και τόσες χιλιάδες αγρίων,που,βλέποντας και ακούγοντας τον,με χαρά εγκολπώθηκαν τη χριστιανική πίστη και έγιναν υπηρέτες της αλήθειας;Γιατί η φήμη των ευεργεσιών,που έκανε ο Κύριος με τα χέρια του οσίου,ταξίδεψε απ' τη μιαν άκρη του κόσμου ως την άλλη.
Κι έτσι εκπληρώθηκε το γραφικό:"Εις πάσαν την γην εξήλθεν οι φθόγγοί αυτών και εις τα πέρατα της οικουμένης τα ρήματα αυτών (Ψαλμ.18:5)».

Απολυτίκιο.Ήχος δ'.Ταχύ προκατάλαβε.
Ως στήλην θεόγραφον,των Ιερών αρετών,του βίου σου έλιπες,τας αναβάσεις ημίν,Συμεών παμμακάριστε,συ γαρ επί του στύλου,ως πυρσός διαλάμπων,έλκεις ημάς χαμόθεν,της ζωήν Ουρανίαν,τον τρόπον της ευδρομίας,φαίνων τοις έργοις σου.

Κοντάκιον.Ήχος β’Αυτόμελον.
Τα άνω ζητών,τοις κάτω συναπτόμενος,και άρμα πυρός, τον στύλον εργασάμενος,δι'αυτού συνόμιλος,των Aγγέλων γέγονας Όσιε,συν αυτοίς Χριστώ τω Θεώ,πρεσβεύων απαύστως υπέρ πάντων ημών.



Η Οσία Ευανθία


Eυ μάλα εξήνθησεν η Eυανθία,
Aνθηφορούσα αρετάς ανθοπνόους.




Απεβίωσε ειρηνικά.

Παροιμίες για το μήνα Αύγουστο

Αύγουστε καλέ μου μήνα,να'σουν δυο φορές το χρόνο.
Ζήσε,Μάη μου,να φας τριφύλλι και τον Αύγουστο σταφύλι.
Θεός να φυλάει τα λιόδεντρα απ'το νερό τα Αυγούστου.
Κάθε πράμα στον καιρό του κι ο κολιός τον Αύγουστο.
Τ'Αυγούστου και του Γεναριού τα δυο χρυσά φεγγάρια.
Από Μάρτη καλοκαίρι κι από Αύγουστο χειμώνα.
Τ'Αυγούστου οι δρύμες στα πανιά και του Μαρτιού στα ξύλα.
Καλός ο ήλιος του Μαγιού,τ'Αυγούστου το φεγγάρι.
Επλάκωσεν ο Αύγουστος,η άκρια του χειμώνα.
Μακάρι σαν τον Αύγουστο να‘ταν οι μήνες όλοι.
Ο Αύγουστος και ο τρύγος δεν είναι κάθε μέρα.
Αύγουστος άβρεχτος,μούστος άμετρος.
Να 'σαι καλά τον Αύγουστο με δεκαοχτώ βελέντζες.
Ήρθε ο Αύγουστος,πάρε την κάπα σου.
Καλή λαβιά τον Αύγουστο και γέννα τον Γενάρη.
Το Μάη με πουκάμισο,τον Αύγουστο με κάπα.
Όποιος φιλάει τον Αύγουστο,τον Μάη θερίζει μόνος.
Τον Αύγουστο τον χαίρεται οπόχει να τρυγήσει.
Να 'σαι καλά τον Αύγουστο που ‘ναι παχιές οι μύγες.
Καλός ο ήλιος του Μαγιού,τ' Αυγούστου το φεγγάρι.
Ο Αύγουστος πουλά κρασί κι ο Μάης πουλά σιτάρι.
Ούτε ο Αύγουστος χειμώνας,ούτε ο Μάρτης καλοκαίρι.
Χορτοθέρη Αλωνιστή,ρόγα - ρόγα γυαλιστή.
Αυγουστοοικοδέσποινα‚καλαντογυρεύτρα.
Από το θέρος ως τις ελιές δεν απολείπουν οι δουλειές.

Ο Όσιος Μελέτιος ο νέος που ασκήτευσε στο όρος της Μυουπόλεως (εορτή Μελέτιος)

Σαυτόν καθάρας Mελέτιε τρισμάκαρ,
Ώφθης δοχείον Πνεύματος του Aγίου

Ο Όσιος Μελέτιος γεννήθηκε κατά το έτος 1035 μ.Χ.στο χωριό Μουταλάσκη της Καππαδοκίας.Οι γονείς του ήταν πολύ ενάρετοι και ονομάζονταν Ιωάννης και Σοφία. Φυσικά,σύμφωνα με τα Ιερά πιστεύω τους μεγάλωσαν και το παιδί τους τον Μελέτιο. Αυτός,όταν μεγάλωσε ήλθε στην Ελλάδα επί Αλεξίου του Κομνηνού στη Μονή των Ταξιαρχών την λεγόμενη του Συμβόλου,την μετέπειτα επονομασθείσα του οσίου Μελετίου.Εκεί,αφού έλαμψε δια της πνευματικής του ασκήσεως, απεβίωσε ειρηνικά το 1105 μ.Χ.

Ο Δίκαιος Ιησούς γιος του Ναυή

Ήταν Εβραίος,γιος του Ναυή,από τη φυλή Εφραίμ και διάδοχος του Μωυσή του προφήτη.Ο Ιησούς,ονομαζόταν πρώτα Αυσής.Στάλθηκε από τον Μωυσή να κατασκοπεύσει τη γη Χαναάν και όταν επέστρεψε ανέλαβε μετά τον θάνατο του Μωυσή την αρχηγία του λαού,που τον οδήγησε μαζί με την κιβωτό στην Παλαιστίνη,αφού πέρασε τον Ιορδάνη και συνέτριψε τους αλλόφυλους στα τείχη της Ιεριχώ (Ιησ.ι’,12).Όταν κατέλαβε την Παλαιστίνη και τη μοίρασε στους Ισραηλίτες,τους οποίους κυβέρνησε 27 χρόνια,απεβίωσε ειρηνικά 110 χρονών.

Αρχή της Ινδίκτου (δηλαδή αρχή του νέου Εκκλησιαστικού έτους)

Για την περίπτωση αυτή,ο Σ.Ευστρατιάδης στο Αγιολόγιό του,γράφει τα εξής:"Λέξις λατινική (indictio) ορισμόν σημαίνουσα καθ'ον κατά δεκαπενταετή περίοδον επληρώνοντο εις τους αυτοκράτορας των Ρωμαίων οι φόροι.Κατά την εκκλησιαστικήν παράδοσιν,την αρχήν της ινδικτιώνος εισήγαγεν ο Αύγουστος Καίσαρ (1 -14),ότε διέταξε την γενικήν των κατοίκων του Ρωμαϊκού κράτους απογραφήν και την είσπραξιν των φόρων,κατά την πρώτην του Σεπτεμβρίου μηνός. Από του Μεγάλου Κωνσταντίνου (313) εγένετο επισήμως χρήσις της Ινδικτιώνος ως χρονολογίας,έκτοτε δε η εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως μέχρι του νυν εορτάζει την α'Σεπτεμβρίου ως αρχήν του εκκλησιαστικού έτους.
"Ινδικτον ημιν ευλόγει νέου χρόνου,ω και παλαιέ και δι’ανθρώπους νέε".

Απολυτίκιο.Ήχος β'.
Ο πάσης Δημιουργός της κτίσεως,ο καιρούς και χρόνους εν τη ιδία εξουσία θέμενος, ευλόγησαν τον στέφανον,του ενιαυτού της χρηστότητας σου,Κύριε,φυλάττων εν ειρήνη τους βασιλείς και την πάλιν σου,πρεσβείαις της Θεοτόκου,μόνε Φιλάνθρωπε.

Θαύμα της Θεοτόκου στη Μονή των Μιασηνών

Η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Μονής των Μιασηνών,ρίχτηκε στη λίμνη Ζαγουρού για να μη τη σπιλώσουν οι Εικονομάχοι.Μετά από πολλά χρόνια,ανεφάνη άσπιλη από τα νερά της λίμνης με θαυματουργικό τρόπο.

Απολυτίκιο.Ήχος βαρύς.
Χαίρε Κεχαριτωμένη,Θεοτόκε Παρθένε,λιμήν και προστασία του γένους των ανθρώπων εκ σου γαρ εσαρκώθη ο Λυτρωτής του κόσμου.Όθεν και χαρίτων ηγλάισας τω φέγγει,την σην λαμπράν Εικόνα Μιασηνών τη Μάνδρα,ταύτην γαρ θαυμασίως,εξ υδάτων βυθού και αύθις ημιν δεδώρησαι.

Ήχος γ'.Η Παρθένος σήμερον.
Ο αρρήτω σύμπαντα,δημιουργήσας σοφία,και καιρούς ο θέμενος,εν τη αυτού εξουσία, δώρησαι,τω φιλοχρίστω λαώ σου νίκας, έτους δε,τας τε εισόδους και τας εξόδους, ευλογήσαις κατευθύνων,ημών τα έργα προς θείον σου θέλημα.

Ο Άγιος Αγγελής ο Νεομάρτυρας που μαρτύρησε στην Κωνσταντινούπολη

Άνθρωπος ην μεν,Aγγελής κατ’ουσίαν,
Tμηθείς δε ώφθη,Άγγελος συν Aγγέλοις.

Ο Άγιος Αγγελής ήταν χρυσοχόος στο επάγγελμα.Κάποτε διασκέδαζε στην Κωνσταντινούπολη με γνώριμους εξωμότες χριστιανούς. Και χάριν αστείου,φόρεσε στο κεφάλι του τούρκικο σαρίκι.Οι Τούρκοι,θεώρησαν αυτή την ενέργεια του σαν άρνηση της χριστιανικής θρησκείας και αποδοχή του μουσουλμανισμού.Γι'αυτό και τον πίεζαν να εξισλαμιστεί.Ο μάρτυρας απέκρουσε με αποστροφή τις δελεαστικές προτάσεις των Τούρκων και δέχτηκε για την αγάπη του Χριστού το μαρτύριο,χωρίς να υπολογίσει τη γυναίκα του και τα έξι παιδιά του.Είπε μάλιστα στον Βεζίρη·«Ό,τι θέλεις κάμε,δέρνε,κόβε,σφάζε,κάψε με στη φωτιά,ρίξε με στα θηρία,πνίξε με στη θάλασσα,και ό,τι μπορείς κάμε σ'αυτό το πήλινο σώμα μου,εγώ τον Χριστό μου δεν αρνούμαι,εγώ την πίστη μου δεν αλλάζω,εγώ Τούρκος δεν γίνομαι».Έτσι στις 1 Σεπτεμβρίου 1680 μ.Χ.μπροστά στο παλάτι,κοντά στην Αγία Σοφία,τον αποκεφάλισαν και δέχτηκε το στεφάνι του μαρτυρίου.Το λείψανο του αγοράστηκε από τους χριστιανούς,αντί 300 γροσιών,που το ενταφίασαν στο Μοναστήρι της νήσου Πρώτης.


Ο Όσιος Νικόλαος που ασκήτεψε στην Κρήτη



Για τον Όσιο αυτό δεν βρίσκουμε καμιά πληροφορία για τη ζωή του.Ξέρουμε μόνο ότι ασκήτεψε στο Φαράγγι Κουρταλιώτη της επαρχίας Αγίου Βασιλείου της Κρήτης το 1670, και ότι υπάρχει μόνο Ακολουθία του,που εκδόθηκε στην Αθήνα το 1879.



Ο Όσιος Αντώνιος ο εν Αγυιά



Δεν έχουμε λεπτομέρειες για τον Βίο του Οσίου.




Μνήμη του μεγάλου εμπρησμού στην Κωνσταντινούπολη

Ο εμπρησμός αυτός έγινε στα χρόνια του βασιλιά Λέοντα του μεγάλου του επονομαζόμενου Μακέλλη.Τότε πυρπολήθηκε το μεγαλύτερο μέρος της Κωνσταντινούπολης για επτά ημέρες.




Η Οσία Μάρθα

Ήταν μητέρα του Οσίου Συμεών του Στυλίτη.Απεβίωσε ειρηνικά.(Η μνήμη της επαναλαμβάνεται και την 4η Ιουλίου).





Ο Όσιος Συμεών ο Λέσβιος ο Στυλίτης


Βλέπε βιογραφία του την 1η Φεβρουαρίου,μαζί μ' αυτή των τριών αδελφών του.

Παροιμίες για το μήνα Σεπτέμβριο

Τον Τρυγητή τ'αμπελουργού πάνε χαλάλι οι κόποι.
Αν ίσως βρέξει ο Τρυγητής,χαρά στον τυροκόμο.
Του Σταυρού σταύρωνε και δένε.
Του Σεπτέμβρη οι βροχές,πολλά καλά μας φέρνουν.
Μάρτη και Σεπτέμβρη ίσια τα μεσάνυχτα.
Τον Σεπτέμβρη τα σταφύλια,τον Οκτώβρη τα κουδούνια.
Στον Τρυγητή σιτάρι σπείρε και στο πανηγύρι σύρε.
Του Σταυρού σταύρωνε και σπέρνε.